Menu

دکتر ندا عبدالوند، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

طرح درس کسب‌وکار الکترونیکی

 

 

 

مرجع اصلی درس

Laudon, K., & Traver C. G., (2019), E-commerce; business, technology, Society, 14th ed., Prentice Hal

 

Chaffey, D., e-business and e-commerce management, 4/5th edition, Prentice Hall

 

Jelassi, T. & Enders, A. Strategies for e-business, 2nd edition, Prentice Hall

 

 

مرجع کمکی

 

وسترمن، ج.، مکافی، ا. و بنه، د (1396) تحول دیجیتال، ترجمه شامی زنجانی، م. و ایراندوست، ش.، چاپ اول، نص.

 

 

 

مرجع کمکی برای تحلیل مدل کسب و کار در پروژه کلاسی

 

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons

 

استروالدر، ا.، پیگنیور، ا. (1397) خلق مدل کسب وکار، ترجمه توکلی، غ.، وطن‏ دوست، ب.، ساروقی، ح. و توفیقی، ب، چاپ هفتم، آریانا قلم

 

 

شرح و اهداف

در عصر اطلاعات فعلی، شبکه‌های اطلاعاتی بسیاری از مدل‌های کسب‌وکار را بازتعریف کردند. تحولی که هم‌چنان در جریان است. سازمان‌ها درصدد بهره‌برداری از این فرصت و حضور در فضای مجازی هستند و این به درستی ممکن نخواهد شد مگر آنکه بخشی یکپارچه از راهبردهای آن باشد. همچنین شرکت‌ها نقش شبکه را در فرایندهای تصمیم‌گیری سازمانی دریافته‌اند. کسب‌‌وکار الکترونیکی فراتر از خرید و فروش برخط است و اجرای درست آن به مزیت‌های بسیار شامل افزایش سودآوری، رشد سهم بازار، بهبود خدمات مشتری، و ارائه محصولات به‌صورت سریع‌تر و ارزان‌تر دست می‌یابند. در این درس تلاش می‌شود ابعاد مختلف راهبردهای کسب‌وکار الکترونیکی به‌همراه موردپژوهی‌های مختلف پوشش داده می‌شود، شامل:

راهبردهای کسب‌وکار الکترونیکی

مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی

بازاریابی اینترنتی

مدیریت زنجیره تامین

خدمات ارتباط با مشتری

 

 

اهداف یادگیری

دانشجویان با راهبردهای کسب‌وکار الکترونیکی آشنا می‌شوند

قابلیت تجزیه و تحلیل مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی را می‌یابند

قادر به طراحی کسب‌وکار‌های الکترونیکی خواهند بود.

قادر به تغییر سازمان‌ها و تحول آنها با کسب‌وکارهای الکترونیکی خواهند بود

ارزیابی: دانشجویان قادر خواهند بود تا راهبردهایی برای پیاده‌سازی و یکپارچه‌سازی فرایندها توسعه دهند.

 

ساختار ارزیابی کلاس

امتحانات کلاسی (مجموع 60 درصد)

 2 آزمون در طول ترم گرفته می‌شود

مشارکت فعال در کلاس (فعالیت، موردپژوهی‌ها) (15%)

پروژه کلاسی (25%)

 

فعالیت‌های دانشجویان

حضور در کلاس

انجام تکالیف و موردپژوهی‌ها

پروژه درس

 

 

تکالیف و مورد‍پژوهی

 

  1. انتخاب یک موردپژوهی کامل از کتاب لادن یا کتاب چفی و پاسخ به سوالات به صورت فردی و ارسال در گروه (1 نمره).

توضیح 1: موردپژوهی نباید تکراری باشد. باید تا جلسه سوم انتخاب شود. موارد پیشنهادی مورد تایید در سرفصل درس ارائه شده است.

توضیح 2: حل فعالیتهای عنوان شده در کتاب chaffey یا کتاب Laudon و ارسال در گروه، نمره اضافه خواهد داشت.

2. در کلاس مباحثی برای بحث بیان میشود که نیاز به بررسی و شرکت در بحث گروهی دارد. (1 نمره)

3. انجام تمرین‌هایی که بنا به مورد در کلاس بیان می‌شود (حداقل 2 تمرین و 1 نمره)

نکته مهم: تمرین‌ها و بحث‌های کلاسی جز مطالب درسی است و از آنها سوال داده می‌شود. در صورتی که صرفا از مترجم گوگل یا مترجم دیگری برای انجام تمرین استفاده شده باشد و توانایی پاسخ در امتحان نباشد، امتیازی به تمرین تعلق نمی‌گیرد. کپی از سایت فارسی ممنوع است و نه تنها امتیاز ندارد که باعث می‌شود کل نمره تمرین‌ها 0 منظور شود.

 

اگر دانشجویی ایده نوآورانه برای کسبوکار الکترونیکی داشته باشد و مقدمات آن را فراهم کند (تدوین استراتژی، شرکت در استارتاپها و مراحل پیادهسازی اولیه) در این درس نمره کامل خواهد گرفت (بدون درنظر گرفتن نمره برگه).

 

 

پروژه درس

دانشجویان در گروه‌های حداکثر 2 تا 3 نفره، می توانند از صنایع حمل‌نقل، املاک و مستغلات، کتاب، فین‌تک، رستوران و غذا، و موارد دیگر (با هماهنگی) یک حوزه را انتخاب کنند. سپس لازم است که 3 شرکت انتخاب شود: نمونه مدل خارجی، نمونه ایرانی به صورت سنتی، نمونه ایرانی آنلاین. پس از بررسی و مطالعه باید تحلیل‌ها و نتایج در قالب زیر در گزارش ارائه شود:

  • چکیده
  • 1- مقدمه
  • 2- معرفی
  • 3- تاریخچه حوزه کسب و کار انتخابی
  • 4- معرفی شرکت
  • 5- مدل و محیط کسب و کار

1-5-بررسی مدل و محیط کسب و کار سنتی و عوامل موثر برآن

2-5-بررسی مدل و محیط کسبوکار الکترونیکی و عوامل موثر بر آن

  • 6- بررسی تاثیرات تحول دیجیتال

1-6-خدمات دیجیتال در مقابل خدمات سنتی

2-6-تغییرات درآمدی در مدل سنتی و دیجیتال با ذکر آمار و ارقام مستند

3-6-پیش‌بینی آینده صنعت

  • 7- مقایسه کسب و کار انتخابی با رقبای ایرانی آن (مقایسه 2 شرکت انتخابی ایرانی)

بررسی عوامل شکست و موفقیت

بررسی تفاوت‌های مدل کسب‌وکار

  • 8- مقایسه کسب و کار انتخابی با مشابه بین المللی آن
    •     1-8- تحلیل شکاف کسبوکار الکترونیکی در ایران با نمونه مشابه بینالمللی
  • 9 - ارائه پیشنهاد برای گسترش کسبوکار (با توجه به پیشرفت فناوری به ویژه)
  • 10- نتیجه گیری
  • مراجع

 

 

 

جدول 1. کسب‌وکارهای نمونه برای انجام پروژه

 

 

Context

Iranian startups

international startups

1

Book

Fidibo, taghcheh

Amazonbooks

2

Information about the places near your location

Dunro, Fidilio, Poonez, Datashahr

Foursquare

3

Payment services

*780#، Asan pardakht (آپ)

Paytm.com

4

Online food-delivery service

SnappFood, Reyhoon,Chilivery

Delivery Hero

5

Media services

Filimo, aionet.ir, filmnet.ir

Netflix, amazon prime video

6

Online classified advertising service

Sheypoor, divar.ir

Craigslist, kijiji

7

Video-sharing website

Aparat, Namasha

youtube

8

Transportation network

Carpino.ir, snapp, tapsi, Maxim

Taxify. uber

9

Online real estate database

Ihome.it, alounak.com, shabesh

Zillow

10

Community based GPS Navigation

Neshan.org, Daalapp.com

Waze, google map

11

B2B

Zoodel.com

Alibaba.com

 

مطالب درس و تمرین‌ها

 

فصل

مرجع

فعالیت و موردپژوهی مرجع 2

موردپژوهی مرجع 1

فصل اول: مروری بر کسب‌وکار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی

pdf

 

فصل 1 مرجع 1 و 2

 

فعالیت 1.3

مورد پژوهی 1.1: فیسبوک

موردپژوهی 1.3: e-Bay

مورد پژوهی 1.8: Pinterest

 

 

فصل دوم: مبانی و مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی

pdf

فصل 2 مرجع 1 و 2 و

فصل 12 مرجع 1

فصل 5 و 6 مرجع 2

فعالیت 2.1

موردپژوهی 2.2 lastminute

موردپژوهی 2.3 Zopa

Crowdfunding

فعالیت 5.1

فعالیت 5.3

موردپژوهی 5.1 capitalOne

موردپژوهی 5.3 Boo Hoo

مورد پژوهی 2.5: Freemium (pandora)

 

 

 

 

 

 

 

فصل سوم: محیط کسب‌وکار

pdf

فصل چهارم: زیرساختار کسب‌وکار الکترونیکی

pdf

فصل 3 مرجع 1 و 2

موردپژوهی 3.1 گوگل

مورد پژوهی 3.2: معماری جدید

مورد پژوهی 3.7: Akami technologies

فصل پنجم: راهبرد الکترونیکی

pdf1

فصل ششم: حضور الکترونیکی

pdf

فصل 3 مرجع 1

و فصل 4 مرجع 2

 

 

 

مورد پژوهی 4.7: Dick’s Sporting Goods

فصل ششم: بازاریابی و تبلیغات

pdf

فصل 6 مرجع 1

موردپژوهی 8.1 easyJet

موردپژوهی 8.2 Dell

مورد پژوهی 6.5: Programmatic advertising

فصل 7: بازاریابی اجتماعی، موبایل و محلی

pdf

فصل 7 مرجع 1

 

مورد پژوهی 7.5: ExchangeHunterJumper.com

 

 

 

باقی مورد پژوهی های مرجع 1

فصل 11: شبکه های اجتماعی و حراجی

موردپژوهی 11.4: eBay Evolves

فصل 12: تجارت اللکترونیک B2B

موردپژوهی 12.4: Elemica