طرح درس کسبوکار الکترونیکی

مرجع اصلی درس

Laudon, K., & Traver C. G., (2019), E-commerce; business, technology, Society, 14th ed., Prentice Hal
Chaffey, D., e-business and e-commerce management, 4/5th edition, Prentice Hall
Jelassi, T. & Enders, A. Strategies for e-business, 2nd edition, Prentice Hall
مرجع کمکی
وسترمن، ج.، مکافی، ا. و بنه، د (1396) تحول دیجیتال، ترجمه شامی زنجانی، م. و ایراندوست، ش.، چاپ اول، نص.
مرجع کمکی برای تحلیل مدل کسب و کار در پروژه کلاسی
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons
استروالدر، ا.، پیگنیور، ا. (1397) خلق مدل کسب وکار، ترجمه توکلی، غ.، وطن دوست، ب.، ساروقی، ح. و توفیقی، ب، چاپ هفتم، آریانا قلم

شرح و اهداف

در عصر اطلاعات فعلی، شبکههای اطلاعاتی بسیاری از مدلهای کسبوکار را بازتعریف کردند. تحولی که همچنان در جریان است. سازمانها درصدد بهرهبرداری از این فرصت و حضور در فضای مجازی هستند و این به درستی ممکن نخواهد شد مگر آنکه بخشی یکپارچه از راهبردهای آن باشد. همچنین شرکتها نقش شبکه را در فرایندهای تصمیمگیری سازمانی دریافتهاند. کسبوکار الکترونیکی فراتر از خرید و فروش برخط است و اجرای درست آن به مزیتهای بسیار شامل افزایش سودآوری، رشد سهم بازار، بهبود خدمات مشتری، و ارائه محصولات بهصورت سریعتر و ارزانتر دست مییابند. در این درس تلاش میشود ابعاد مختلف راهبردهای کسبوکار الکترونیکی بههمراه موردپژوهیهای مختلف پوشش داده میشود، شامل:
راهبردهای کسبوکار الکترونیکی
مدلهای کسبوکار الکترونیکی
بازاریابی اینترنتی
مدیریت زنجیره تامین
خدمات ارتباط با مشتری
اهداف یادگیری

دانشجویان با راهبردهای کسبوکار الکترونیکی آشنا میشوند
قابلیت تجزیه و تحلیل مدلهای کسبوکار الکترونیکی را مییابند
قادر به طراحی کسبوکارهای الکترونیکی خواهند بود.
قادر به تغییر سازمانها و تحول آنها با کسبوکارهای الکترونیکی خواهند بود
ارزیابی: دانشجویان قادر خواهند بود تا راهبردهایی برای پیادهسازی و یکپارچهسازی فرایندها توسعه دهند.

ساختار ارزیابی کلاس

امتحانات کلاسی (مجموع 60 درصد)
2 آزمون در طول ترم گرفته میشود
مشارکت فعال در کلاس (فعالیت، موردپژوهیها) (15%)
پروژه کلاسی (25%)

فعالیتهای دانشجویان

حضور در کلاس
انجام تکالیف و موردپژوهیها
پروژه درس

تکالیف و موردپژوهی

- انتخاب یک موردپژوهی کامل از کتاب لادن یا کتاب چفی و پاسخ به سوالات به صورت فردی و ارسال در گروه (1 نمره).
توضیح 1: موردپژوهی نباید تکراری باشد. باید تا جلسه سوم انتخاب شود. موارد پیشنهادی مورد تایید در سرفصل درس ارائه شده است.
توضیح 2: حل فعالیتهای عنوان شده در کتاب chaffey یا کتاب Laudon و ارسال در گروه، نمره اضافه خواهد داشت.
2. در کلاس مباحثی برای بحث بیان میشود که نیاز به بررسی و شرکت در بحث گروهی دارد. (1 نمره)
3. انجام تمرینهایی که بنا به مورد در کلاس بیان میشود (حداقل 2 تمرین و 1 نمره)
نکته مهم: تمرینها و بحثهای کلاسی جز مطالب درسی است و از آنها سوال داده میشود. در صورتی که صرفا از مترجم گوگل یا مترجم دیگری برای انجام تمرین استفاده شده باشد و توانایی پاسخ در امتحان نباشد، امتیازی به تمرین تعلق نمیگیرد. کپی از سایت فارسی ممنوع است و نه تنها امتیاز ندارد که باعث میشود کل نمره تمرینها 0 منظور شود.
اگر دانشجویی ایده نوآورانه برای کسبوکار الکترونیکی داشته باشد و مقدمات آن را فراهم کند (تدوین استراتژی، شرکت در استارتاپها و مراحل پیادهسازی اولیه) در این درس نمره کامل خواهد گرفت (بدون درنظر گرفتن نمره برگه).

پروژه درس

دانشجویان در گروههای حداکثر 2 تا 3 نفره، می توانند از صنایع حملنقل، املاک و مستغلات، کتاب، فینتک، رستوران و غذا، و موارد دیگر (با هماهنگی) یک حوزه را انتخاب کنند. سپس لازم است که 3 شرکت انتخاب شود: نمونه مدل خارجی، نمونه ایرانی به صورت سنتی، نمونه ایرانی آنلاین. پس از بررسی و مطالعه باید تحلیلها و نتایج در قالب زیر در گزارش ارائه شود:
- چکیده
- 1- مقدمه
- 2- معرفی
- 3- تاریخچه حوزه کسب و کار انتخابی
- 4- معرفی شرکت
- 5- مدل و محیط کسب و کار
1-5-بررسی مدل و محیط کسب و کار سنتی و عوامل موثر برآن
2-5-بررسی مدل و محیط کسبوکار الکترونیکی و عوامل موثر بر آن
- 6- بررسی تاثیرات تحول دیجیتال
1-6-خدمات دیجیتال در مقابل خدمات سنتی
2-6-تغییرات درآمدی در مدل سنتی و دیجیتال با ذکر آمار و ارقام مستند
3-6-پیشبینی آینده صنعت
- 7- مقایسه کسب و کار انتخابی با رقبای ایرانی آن (مقایسه 2 شرکت انتخابی ایرانی)
بررسی عوامل شکست و موفقیت
بررسی تفاوتهای مدل کسبوکار
- 8- مقایسه کسب و کار انتخابی با مشابه بین المللی آن
- 1-8- تحلیل شکاف کسبوکار الکترونیکی در ایران با نمونه مشابه بینالمللی
- 9 - ارائه پیشنهاد برای گسترش کسبوکار (با توجه به پیشرفت فناوری به ویژه)

جدول 1. کسبوکارهای نمونه برای انجام پروژه
|
Context
|
Iranian startups
|
international startups
|
1
|
Book
|
Fidibo, taghcheh
|
Amazonbooks
|
2
|
Information about the places near your location
|
Dunro, Fidilio, Poonez, Datashahr
|
Foursquare
|
3
|
Payment services
|
*780#، Asan pardakht (آپ)
|
Paytm.com
|
4
|
Online food-delivery service
|
SnappFood, Reyhoon,Chilivery
|
Delivery Hero
|
5
|
Media services
|
Filimo, aionet.ir, filmnet.ir
|
Netflix, amazon prime video
|
6
|
Online classified advertising service
|
Sheypoor, divar.ir
|
Craigslist, kijiji
|
7
|
Video-sharing website
|
Aparat, Namasha
|
youtube
|
8
|
Transportation network
|
Carpino.ir, snapp, tapsi, Maxim
|
Taxify. uber
|
9
|
Online real estate database
|
Ihome.it, alounak.com, shabesh
|
Zillow
|
10
|
Community based GPS Navigation
|
Neshan.org, Daalapp.com
|
Waze, google map
|
11
|
B2B
|
Zoodel.com
|
Alibaba.com
|

مطالب درس و تمرینها

فصل
|
مرجع
|
فعالیت و موردپژوهی مرجع 2
|
موردپژوهی مرجع 1
|
فصل اول: مروری بر کسبوکار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی
pdf
|
فصل 1 مرجع 1 و 2
|
فعالیت 1.3
مورد پژوهی 1.1: فیسبوک
موردپژوهی 1.3: e-Bay
|
مورد پژوهی 1.8: Pinterest
|
فصل دوم: مبانی و مدلهای کسبوکار الکترونیکی
pdf
|
فصل 2 مرجع 1 و 2 و
فصل 12 مرجع 1
فصل 5 و 6 مرجع 2
|
فعالیت 2.1
موردپژوهی 2.2 lastminute
موردپژوهی 2.3 Zopa
Crowdfunding
فعالیت 5.1
فعالیت 5.3
موردپژوهی 5.1 capitalOne
موردپژوهی 5.3 Boo Hoo
|
مورد پژوهی 2.5: Freemium (pandora)
|
فصل سوم: محیط کسبوکار
pdf
فصل چهارم: زیرساختار کسبوکار الکترونیکی
pdf
|
فصل 3 مرجع 1 و 2
|
موردپژوهی 3.1 گوگل
مورد پژوهی 3.2: معماری جدید
|
مورد پژوهی 3.7: Akami technologies
|
فصل پنجم: راهبرد الکترونیکی
pdf1
فصل ششم: حضور الکترونیکی
pdf
|
فصل 3 مرجع 1
و فصل 4 مرجع 2
|
|
مورد پژوهی 4.7: Dick’s Sporting Goods
|
فصل ششم: بازاریابی و تبلیغات
pdf
|
فصل 6 مرجع 1
|
موردپژوهی 8.1 easyJet
موردپژوهی 8.2 Dell
|
مورد پژوهی 6.5: Programmatic advertising
|
فصل 7: بازاریابی اجتماعی، موبایل و محلی
pdf
|
فصل 7 مرجع 1
|
|
مورد پژوهی 7.5: ExchangeHunterJumper.com
|
باقی مورد پژوهی های مرجع 1
فصل 11: شبکه های اجتماعی و حراجی
|
موردپژوهی 11.4: eBay Evolves
|
فصل 12: تجارت اللکترونیک B2B
|
موردپژوهی 12.4: Elemica
|