Menu

دکتر ندا عبدالوند، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

طرح درس تجارت الکترونیکی

مرجع اصلی درس:

Electronic Commerce – A Managerial Perspectives, Turban et al., Prentice Hall

ترجمه کتاب:

تجارت الکترونیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

شرح درس:

در این درس دانشجویان با مفاهیم، مدل‌های کسب‌وکار و فناوری‌ها در حیطه تجارت الکترونیکی آشنا می‌شوند. همچنین مواردی که انتظار می‌رود برنامه‌های کاربردی کسب‌وکار و مشتریان را شکل دهد، مانند زنجیره تامین، بازاریابی، اقتصاد و تصمیم‌گیری در این درس پوشش داده می‌شود. تجارت الکترونیکی تنها درباره‌ی فناوری نیست؛ بلکه درباره کسب‌وکار هم هست. در این درس تلاش می‌شود با بررسی موردپژوهی‌های واقعی و مدل‌های کسب‌وکار بیاموزند که چگونه راهبردهای تجارت الکترونیکی را برای تبدیل و بازتعریف سازمان‌ها به‌کار گیرند و چگونه درنهایت مزیت‌های رقابی سازمان را بهبود بخشند.

 

پروژه‌ی درس

- انتخاب یک صنعت و بررسی 5 تجارت الکترونیک و مقایسه آن

زمان تحویل پروژه از جلسه دوم تا جلسه 13 کلاس است. پروژه حضوری تحویل گرفته می‌شود.

ارائه کلاسی

  • بر طبق پروژه

زمان ارائه از جلسه 10 به بعد می‌باشد.

ساختار ارزیابی کلاس:

1- امتحانات کلاسی

            امتحان 1 – آزمون آمادگی دانشجویان              (10%)

             امتحان 2- آزمون نهایی دانشجویان                  (60%)

2- مشارکت فعال در کلاس ( تمرین)                           (15%)

3- ارائه کلاسی                                          (15%)

 

مباحث درس :

مبحث اول: مروری بر مفاهیم EC

مبحث دوم: مبانی EC: مدل‌های کسب‌وکار

مبحث سوم: کسب‌وکارهای B2C

مبحث چهارم: مدیریت ارتباط با مشتریان

مبحث پنجم: بازارهای آنلاین

مبحث ششم: خرده‌فروشی در تجارت الکترونیکی: محصولات و خدمات

مبحث هفتم: رفتار مصرف کننده پژوهش بازار و تبلیغات

مبحث هشتم: تجارت الکترونیک میان سازمانی: خرید و فروش در بازارهای الکترونیکی

مبحث نهم: تجارت همراه