طرح درس تجارت الکترونیکی
مرجع اصلی درس:
Electronic Commerce – A Managerial Perspectives, Turban et al., Prentice Hall
ترجمه کتاب:
تجارت الکترونیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
شرح درس:
در این درس دانشجویان با مفاهیم، مدلهای کسبوکار و فناوریها در حیطه تجارت الکترونیکی آشنا میشوند. همچنین مواردی که انتظار میرود برنامههای کاربردی کسبوکار و مشتریان را شکل دهد، مانند زنجیره تامین، بازاریابی، اقتصاد و تصمیمگیری در این درس پوشش داده میشود. تجارت الکترونیکی تنها دربارهی فناوری نیست؛ بلکه درباره کسبوکار هم هست. در این درس تلاش میشود با بررسی موردپژوهیهای واقعی و مدلهای کسبوکار بیاموزند که چگونه راهبردهای تجارت الکترونیکی را برای تبدیل و بازتعریف سازمانها بهکار گیرند و چگونه درنهایت مزیتهای رقابی سازمان را بهبود بخشند.
پروژهی درس
- انتخاب یک صنعت و بررسی 5 تجارت الکترونیک و مقایسه آن
زمان تحویل پروژه از جلسه دوم تا جلسه 13 کلاس است. پروژه حضوری تحویل گرفته میشود.
ارائه کلاسی
زمان ارائه از جلسه 10 به بعد میباشد.
ساختار ارزیابی کلاس:
1- امتحانات کلاسی
امتحان 1 – آزمون آمادگی دانشجویان (10%)
امتحان 2- آزمون نهایی دانشجویان (60%)
2- مشارکت فعال در کلاس ( تمرین) (15%)
3- ارائه کلاسی (15%)
مباحث درس :
مبحث اول: مروری بر مفاهیم EC
مبحث دوم: مبانی EC: مدلهای کسبوکار
مبحث سوم: کسبوکارهای B2C
مبحث چهارم: مدیریت ارتباط با مشتریان
مبحث پنجم: بازارهای آنلاین
مبحث ششم: خردهفروشی در تجارت الکترونیکی: محصولات و خدمات
مبحث هفتم: رفتار مصرف کننده پژوهش بازار و تبلیغات
مبحث هشتم: تجارت الکترونیک میان سازمانی: خرید و فروش در بازارهای الکترونیکی
مبحث نهم: تجارت همراه