مبانی و زیرساخت فناوری اطلاعات

مرجع اصلی درس

Management Information Systems, 15th Global Edition, Ken Laudon, Jane Laudon
ویرایش 11 کتاب توسط مصطفوی و حسینی ترجمه و توسط انتشارات فدک ایساتیس منتشر شده است. ترجمههای دیگر از ویرایشهای بسیار قدیمیتر کتاب است.
ویرایش سیزدهم توسط انتشارات آتینگر ترجمه و چاپ شده است. چاپ 1399

شرح و اهداف

این درس مفاهیم، اصول و موردپژوهیهایی را در زمینه موضوع درس پوشش میدهد تا دانشجویان
مفاهیم سیستمهای اطلاعاتی را یاد بگیرند و چگونگی بهکارگیری و مدیریت آنها را برای رسیدن به مزیت رقابتی در سازمانها درک کنند.
از سیستمهای اطلاعاتی برای تحلیل کسبوکار و پشتیبانی تصمیمگیری استفاده کنند.
یاد بگیرند چگونه بهصورت انتقادی و خلاقانه در حل مسائل مرتبط با سیستمهای اطلاعاتی بیاندیشند.

ساختار ارزیابی کلاس

امتحانات کلاسی (مجوع 60%)
- 2 امتحان در طول ترم گرفته میشود. از فصول محتلف ممکن است کوییز گرفته شود.
مشارکت فعال در کلاس
مطالعه موردی متنی (10%)
تمرینهای کتاب انتخاب 3 تمرین از 3 فصل از فصولی که درس داده میشود و انجام آنها (15%)
انجام تمرینهای مطرح شده در کلاس (حداقل 4 تمرین) (10%)
حضور در کلاس TA و انجام video case study ها (5%)

نکته 1: تعداد زیادی در درس تمرین عنوان میشود.اگر بیش از 4 تمرین هم حل شود، نمره آنها برای دانشجو لحاظ میشود. دانشجو لازم است تمرینهای خود را اعلام کند. از تمرینها هم در کلاس سوال پرسیده میشود و هم در امتحان سوال داده میشود. درنتیجه، تمرینهایی که از مترجم گوگل استفاده شده و هیچ یادگیری ندارد، امتیازی نمیگیرد.
نکته 2: در ابتدای هر تمرین باید هدف از تمرین مشخص باشد. . برای مثال اگر تمرین شما «کلان داده» باشد، هدف از تمرین میتواند: آشنایی با مفاهیم، بیان چالشها، یا بیان کاربرد باشد.
نکته 3: هر هدف برای هر تمرین حداکثر توسط دو دانشجو میتواند بیان شود.
نکته 4: تمرینها باید در گروه ارسال شود. هر هفته فقط یک تمرین میتواند ارسال شود. اگر دو تمرین پشت سرهم ارسال شود، فقط به یکی از آنها امتیاز تعلق میگیرد.
نکته 5: تمرین باید در متن پست ارسال شود و ارسال فایل امتیاز ندارد.
نکته 6: استفاده از سایتهای فارسی در تمرینها مجاز نیست.حتی یک تمرین از سایت فارسی باعث میشود، کل نمره تمرین 0 محسوب شود.
نکته 7: رعایت اخلاق علمی چه در انجام تمرین و چه پروژه ضروری است. دزدی علمی ادبی به معنای استفاده از متن، ساختار متن و ایده دیگران بدون ذکر مرجع است. در صورت ذکر مرجع، میتوان از ایدههای مراجع استفاده کرد. از مرجعدهی APA برای مراجع خود استفاده کنید.
نکته 8: برای پروژه، یکی از موردپژوهیهای انتهای فصل لادن از یکی از کتابهای ویرایش 2013 به بعد انتخاب شود. لازم است کیس توسط دانشجو تحلیل شود و به سوالهای کیس توسط خود دانشجو پاسخ داده شود. هر چیزی را که هر شرکتی ادعا کرد، باور نکنید! شما فکر کنید!
شما میتوانید تحلیل کنید! عادتهایتان را بشکنید!
مباحث درس

فصل
|
ارائه
|
مقاله
|
سیستمهای اطلاعاتی در کسبوکار جهانی امروزی
pdf
|
Case 1: UPS Global Operations with the DIAD IV
|
{Melville, 2004 #1}
+{Kohli, 2008 #2}
+{Grover, 2012 #7}
|
کسبوکار الکترونیکی و همکاری
و
کسب تعالی عملیاتی و صمیمیت مشتری: برنامههای کاربردی سازمانی
pdf
|
Case 1: Walmart’s Retail Link Supply Chain
Case 3: How FedEx Works: Enterprise Systems
Case 4: Oracle's Austin Data Center
|
|
سیستمهای اطلاعاتی، سازمان و راهبرد
|
Case 2: IT and Geo-Mapping Help a Small Business Succeed
|
**{Porter, 2008 #3}[1]
** {Porter, 1998 #8}
+ {Chen, 2010 #4}
{Weiss, 2007 #6}
+ {Oh, 2007 #5}
+ {Chan, 2007 #79}
|
زیرساختار فناوری اطلاعات و فناوریهای نوظهور
pdf
|
Case 1: ESPN.com: Getting to eXtreme Scale On the Web
|
+ {Marston, 2011 #9}
+{Leavitt, 2009 #10}
|
بانی هوش تجاری: مدیریت پایگاه داده و اطلاعات
و
بهبود تصمیمگیری
pdf
|
Case 1a: City of Dubuque Uses Cloud Computing and Sensors to Build a Smarter, Sustainable City
Case 1b: IBM Smarter City: Portland, Oregon
Case 3: Maruti Suzuki Business Intelligence and Enterprise Databases
فصل 12
Case 2: Business Intelligence Helps the Cincinnati Zoo
|
+ {Negash, 2004 #11}
{Davenport, 2007}
|
فناوری ارتباطات، اینترنت و بیسیم
pdf
|
Case 1: Telepresence Moves Out of the Boardroom and Into the Field
|
|
|
|
|
تجارت الکترونیکی: کالاها و بازار الکترونیکی
pdf
|
Case 2: Ford AutoXchange B2B Marketplace
Case 3: Deals Galore at Groupon
|
{Liang, 2011-12 #12}
+ {Estellés-Arolas, 2012 #14}
|
مدیریت دانش
تمرین: مقایسه
|
Case 1:How IBM’s Watson Became a Jeopardy Champion
|
|
|
|
|

نکات مهم

هر دانشجو از طریق ایمیل (gmail) به گروه اضافه میشود تا تمرینها و فایلهای ارائه و مقاله را در آن قرار دهد.
در صورت نیاز کلاسهای فوقالعادهای برای ارائه و نیز برای بحث در زمینه مقالات در نظر گرفته خواهد شد.
فزودن محتوا...