Menu

دکتر ندا عبدالوند، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

روش‌شناسی پژوهش در سیستم‌های اطلاعاتی

 

 

 

1- منابع درس

1-1- کتاب‌های اصلی درس

1- Recker, J (2021). Scientific Research in Information Systems. 2nd Ed., Springer Berlin, Heidelberg, https://doi.org/10.1007/978-3-642-30048-6,

این کتاب ترجمه شده است و به زودی چاپ خواهد شد.

2- Saunders, Mark N.K., Lewis, Philip & Thornhill, Adrian (2019). Research Methods for Business Students. Pearson Publishing (https://www.pearson.com/nl/en_NL/higher-education/subject-catalogue/business-and-management/Research-methods-for-business-students-8e-saunders.html)

نسخه‌های قدیمی این کتاب ترجمه شده است و انتشارات ترمه با نام روش‌های پژوهش درتحقیقات مالی و بازرگانی در سال 96 به چاپ رسانده است.

3- ویرینگا، ر.ج. (1395) روش‌شناسی علم طراحی برای سیستم‌های اطلاعاتی و مهندسی نرم‌افزار. ترجمه مانیان و رونقی. انتشارات نگاه دانش.

4- Yin, R.K. (2017). Case Study Research and Applications: Design and Methods. 6th edition. Sage Publishing.

ترجمه کتاب: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی ترجمه پارساییان و اعرابی

2-1- مراجع درس کمکی

1- Neuman W.L. (2009) Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson Publishing.

ترجمه کتاب: شیوه‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی، مترجمان: دکتر حسن دانایی‌فرد، سید حسن کاظمی، انتشارات مهربان‌نشر

2- کرسول ج.دبیلیو (1396). طرح پژوهش: رویکردهای کمی، کیفی و شیوه ترکیبی. مترجم دانایی‌فرد و دیگران، انتشارات کتاب مهربان

 

3-1- مقالات اصلی درس

1- Faulkner, P., & Runde, J. (2019). Theorizing the Digital Object. MIS Quarterly, 43(4), 1279–1302.

2- Weber, R. (2003a). Editor’s Comments: The Problem of the Problem. MIS Quarterly, 27(1), iii–ix.

3- Webster, J., & Watson, R. T. (2002). Analyzing the Past to Prepare for the Future: Writing a Literature Review. MIS Quarterly, 26(2), xiii–xxiii.

4- Templier, M., & Paré, G. (2015). A Framework for Guiding and Evaluating Literature Reviews. Communications of the Association for Information Systems, 37(6), 112–137.

5- Rivard, S. (2021). Theory Building is Neither an Art nor a Science. It is a Craft. Journal of Information Technology, forthcoming. https://doi.org/10.1177/0268396220911938

6- Arazy, O., Kumar, N., & Shapira, B. (2010). A Theory-Driven Design Framework for Social Recommender Systems. Journal of the Association for Information Systems, 11(9), 455–490.

7- Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M. A., & Chatterjee, S. (2007). A design science research methodology for information systems research. Journal of management information systems, 24(3), 45-77. DOI: 10.2753/MIS0742-1222240302

8- Mullarkey, M. T., & Hevner, A. R. (2019). An Elaborated Action Design Research Process Model. European Journal of Information Systems, 28(1), 6–20. https://doi.org/10.1080/0960085X. 2018.1451811

9- Grover, V., & Lyytinen, K. (2015). New State of Play in Information Systems Research: The Push to the Edges. MIS Quarterly, 39(2), 271–296.

 

 

4-1- مقالات و منابع کمکی

 

2- هدف درس:

پژوهش علمی در دوره دکترا مسیر طولانی است که فرایندی به طور خلاصه متشکل از چندین گام تعیین مسئله، مرور منابع علمی، طراحی پژوهش و تعیین روش پژوهش مناسب، جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل، و انتشار و ارائه نتایج مرتبط است. پژوهشگران و به‌ویژه دانشجویان دکترا در هر یک از گام‌های این فرایند با مجموعه‌ای از چالش‌هایی مواجه هستند. هدف از این درس آن است که دانشچویان دوره دکترای مدیریت فناوری اطلاعات- گرایش کسب‌وکار هوشمند در طراحی و اجرای پژوهش دوره دکترایشان کمک کند. در این درس، تاکید بر دقت نظری در عین کاربردی بودن نتایج است. همچنین در این درس تلاش می‌شود تا دانشچویان پژوهش را در سطح نظریه‌پردازی و فلسفه پژوهش  درک کنند و با نظریه‌های مرتبط در حوزه سیستم‌های اطلاعاتی آشنا شوند. از سوی دیگر رویکردهای کیفی، کمی، علم طراحی و محاسباتی پوشش داده خواهد شد و دانشجویان با روش‌های پژوهش مختلفی آشنا خواهند شد.

در انتهای این درس دانشجویان قادر خواهند بود تا مسئله پژوهش خود را بیابند و هم به تدوین پروپوزال اقدام کنند و هم روش پژوهش مسئله پژوهشی دوره تحصیلی خود را فرا گیرند. همچنین انتظار می‌رود دانشجویان در انتهای این درس موارد زیر را یاد گرفته باشند:

  • درک مبانی فلسفی و نظری روش‌های پژوهش در مدیریت و در سیستم‌های اطلاعاتی
  • قادر شدن به درک، تفکر و تحلیل مسائل روش‌شناسانه مرتبط با حیطه مطالعه دانشجویان
  • درک مبانی طراحی و متدولوژی پژوهش شامل چندین رویکرد
  • آشنا شدن با ابعاد عملی طراحی و پیاده‌سازی پژوهش
  • آشنا شدن با روش‌های پژوهش جدیدتر
  • آشنا شدن با اصول اخلاق علمی و متعهد شدن به رعایت آنها

 

3- مطالب درسی:

  • مقدمه ای بر پژوهش سیستم‌های اطلاعاتی (01)
  • سیستم‌های اطلاعاتی به عنوان پژوهش علمی (02)
  • مرور انتقادی منابع علمی (03)
  • از مسئله‌یابی تا تدوین پروپوزال پژوهشی (04)
  • نظریه‌پردازی (05)
  • روش‌های پژوهش (06)
  • نگارش مقالات علمی
  • اخلاق علمی

 

4- ارزیابی درس:

درس امتحان کتبی ندارد-

  • ارائه کلاسی بر مبنای موضوع تخصیص‌یافته به دانشجو (20%)
  • استخراج مسئله علمی (10%)
  • استخراج 5 نظریه مرتبط (10%)
  • مرور انتقادی ادبیات و نگارش گزارش مرور ادبیات موضوع (40%)
  • نگارش پروپوزال اولیه (20%)