
این درس روشها و تکنیکهای لازم برای تجزیهوتحلیل، طراحی، پیادهسازی، اتوماسیون و ارزیابی فرایندهای کسبوکار مطرح میشود. در فازهای ساختیافته مدیریت فرایند کسبوکار (BPM)، دانشجویان میآموزند تا عملکرد سازمانی را از منظر فرایندی تجزیهوتحلیل کنندريال فرایندهارا با استفاده از تکنیکهای ارزشگرا بازطراحی کنند، جریانهای کاری را بازطراحی کنند و آنها را در سیستمهای BPM پیادهسازی کنند. درس، دانشجویان را با مفاهیم و تکنیکهای طراحی فرایند آشنا میسازد. با اتمام این درس، دانشجویان قادر خواهند بود تا کارایی و اثربخشی سازمانها را از منظر فرایندی ارزیابی کنند، پروژههای بهبود فرایند تعریف کنند و نقش فناوری را در پشتیبانی فرایندها تعیین کنند.

اهداف یادگیری

دانش: دانشحویان با واژهها آشنا میشوند و آنها را برای توضیف، تجزیهوتحلیل، و بهبود فرایندهای کسبوکار در سازمانها بهکار میبرند.
درک: دانشحویان فادر به درک مدلهای فراینی BPMN خواهند بود.
کاربرد: دانشحویان قادر خواهند بود تا فرایندهای مدل را برای پیادهسازی در سیستمهای مدیریت فرایند کسبوکار بهکار برند.
تجزیهوتحلیل: دانشجویان قادر خواهند بود تا ضعفهای طراحی فرایندها را تشحیص دهند و بهبودهایی را برای بهبود عملکرد سازمانی پیشنهاد کنند.
ترکیب: دانشجویان قادر خواهند بود تا هر فرایندی را با استفاده از الگوهای بهبود بازطراحی کنند.
ارزیابی: دانشجویان قادر خواهند بود تا راهبردهایی برای پیادهسازی و یکپارچهسازی فرایندها توسعه دهند.
دانشجویان قابلیتهای خود را در کارهای تیمی و ارائه بهبود میبخشند.
ساختار ارزیابی کلاس
امتحانات کلاسی
آزمون آمادگی دانشجویان
1- امتحانات کلاسی
امتحان 1- آزمون آمادگی دانشجویان
امتحان 2- آزمون نهایی دانشجویان (60%)
2- مطالعه و ارائه موضوع نوین در زمینه مدیریت فرایند (10%)
3- یادگیری نرمافزار (0%)
4- تمرین کلاسی (15%)
5- پروژه درس (15%)
نکته 1: این درس دارای کلاس حل تمرین است که در آن آموزشیار به دانشجویان رویههای ترسیم فرایند و نرمافزار را میآموزد. حضور در کلاس درس و کلاس حل تمرین ضروری است.
نکته 2: تمرینهای درس نباید از سایتهای فارسی باشد. اگر عینا مترجم گوگل کپی شود امتیاز ندارد و از آنها در امتحان سوال داده میشود. لطفا در انجام تمرین: ابتدا هدف را مشخص کنید. بین ارسال دو تمرین در گروه باید حداقل یک هفته فاصله زمانی باشد و گرنه یک تمرین محسوب میشود.
نکته 3: از تمرینها هم در کلاس سوال پرسیده میشود و هم در امتحان سوال داده میشود. درنتیجه، تمرینهایی که از مترجم گوگل استفاده شده و هیچ یادگیری ندارد، امتیازی نمیگیرد.

فعالیتهای دانشجویان

حضور در کلاس
یادگیری یک نرمافزار مدیریت فرایند
مطالعه مقاله و ارائه گزارش
ارائه کلاسی
پروژه درس

ژورنالهای معتبر

برخی ژورنالهای معتبر علمی به منظور ارائه درس انتخاب شده باشد. برخی ژورنالهای معتبر حوزه مدیریت فرایندها عبارت است از:
- Business process management journal (BPMJ)
- Journal of Business Research (JBR)
- Information & Management (I&M)
- Decision Support System (DSS)
- کتابهای سری Business Process management (مجموعه مقالات کنفرانس سالانه) در Springer
ژورنالها به این فهرست محدود نیست و دانشجویان میتوانند از تمامی ژورنالهای معتبر استفاده کنند.
نکته 1 توصیه اکید میشود که دانشجویان اخلاق علمی را رعایت نمایند. در غیر این صورت، با متخلفان طبق ضوابط و قوانین و بدون ارفاق برخورد خواهد شد.
نکته 2 مرجعگذاری باید به روش APA صورت گیرد.

ارائه کلاسی

تمرینهای زیر بهصورت گروهی و انجام تمرینهایی که در کلاس گفته میشود به صورت فردی:
- Six Sigma & Lean
- BPMN و BPEL
- فرایندکاوی
- TQM و مدیریت کیفیت فرایند
- ... (در کلاس بیان میشود)

شرح ارائه

تعیین موضوع حداکثر تا جلسه سوم
نکته 1 برای تمرین هر یک از دانشجویان باید 2-3 مقاله بهروز (بعد از سال 2015) از ژورنالهای معتبر مطالعه کنند. دانشجویان برای مطالعه و ارائه مفاهیم به مطالعه مقالات قدیمیتر هم نیاز خواهند داشت.
نکته 2مدت ارائه 30دقیقه خواهد بود. ارائه باید کل موارد مهم و در صورت نیاز مقالات تکمیلی باشد.
نکته 3 در زیر هر اسلاید، باید مرجع آن مشخص شود.
نکته 4 نحوه فعالیت هر فرد در ارائه باید بر طبق پیوست 1 باشد.
نکته 5 تعیین موضوع ارائه و اعضای گروه، جلسه سوک کلاس درس است.
نکته 6 دانشجویان پیشرفت روند پروژه درس و گزارش مقالات مطالعه شده را به صورت گروهی در انتهای هر ماه در گروه قرار میدهند.

پروژهی درس

دانشجویان بهصورت گروهی (2 نفره) باید سازمانی/واحد سازمانی را انتخاب نمایند و گامهای زیر را انجام دهند:
استخراج و ترسیم فرایندها (هر نفر از گروه، حداقل دو فرایند بزرگ یا سه فرایند متوسط)
تحلیل فرایند مبتنی بر یکی از روشهای بهبود مستمر
ترسیم فرایند بهبود یافته
ارائه گزارش کامل شامل معرفی سازمان/واحد سازمانی و سه بخش قبل (کپی از سایت سازمان نباشد)
نکته 1 تعیین سازمان تا جلسه چهارم کلاس
نکته 2 تاریخ ارائه گزارش نهایی: روز امتحان

مباحث درس
جلسه
|
مبحث درس
|
فایل
|
1
|
آشنایی و معرفی درس
|
PDF
|
2
|
فصل 1 و 2
|
PDF و PDF
|
3
|
فصل 3
|
PDF
|
4
|
فصل 4
|
PDF
|
5
|
فصل 5
|
PDF
|
6
|
فصل 6
|
PDF
|
7
|
فصل 7
|
PDF
|
8
|
فصل 8 و 9
|
PDF (فصل 9 کلاس TA)
|
9
|
فصل 10 و 11
|
PDF و PDF
|
10
|
فصل 12
|
PDF
|
11
|
فصل 13
|
PDF
|
12
|
case study فصل 14
|
PDF
|
کلاس فوق العاده برای میانترم دانشجویان لحاظ شده است.
پیوست 1: قالب تفکیک ارائه گروهی
عنوان
اعضای گروه:
فرد
|
مقاله
|
اسلاید
|
فرد 1
|
مقاله 1
|
شماره اسلاید
|
|
|
|
|
|
|