Menu

علی ستاری ، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا 

مقالات چاپ شده در مجلات علمي و پژوهشي

 

  • خسرو  باقری، علی ستاری،  محمد رضا شرفی، فاطمه زیباکلام. «چالشي با برنامه آموزش فلسفه براي کودکان با نظر به مفهوم فلسفه و تاکيد بر زير ساخت‌هاي روانشناختي»، دانشگاه تهران، پژوهش‌هاي کاربردي روان شناختي، 1390 ، (3)، 23-37.
  • علی ستاری. «بررسي مفهوم و نقش فلسفه در فلسفه براي کودکان با توجه به روش متيو ليپمن»، دانشگاه قم، پژوهش‌هاي فلسفي کلامي، 1391، 14(1)، 121-132.
  • علی ستاری. «نقد و بررسی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان از منظر حکمت متعالیه» ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تفکر و کودک،1391، 6 (3)،83-106.
  • علی ستاری. «انديشه فلسفی ابن طفيل در داستان حی بن يقظان و  دلالت های تربيتی حاصل از آن»، دانشگاه الزهرا، اندیشه های تربیتی نوین، 1394، 11 (4)، 37-60.
  • علی ستاری. «رویکرد های مواجهه با برنامه درسی فلسفه برای کودکان و معرفی راهکار مناسب برای کاربست آن در ایران»، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،  نوآوری های آموزشی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، 1394،   15(58)،50 – 70.
  • علی ستاری،  فاطمه یزدانی منش، عباس فرازی. «بررسی نظریه کنش ارتباطی هابرماس و دلالت های آن در آموزش عالی و دانشگاه در ایران»، دانشگاه شهید چمران، علوم تربیتی،1396، 24(1)، 150-121.
  • علی ستاری. « بررسی و نقد روش تحلیل مفهومی با گرایش به پوزیتیویسم منطقی در پژوهش های تربیتی»، دانشگاه الزهرا، اندیشه های نوین تربیتی،1396، دانشگاه الزهرا، 13(1)، 114-91 .
  • علی ستاری، مریم السادات طباطبایی. «کنش های رفتاری حجاب در واقعه‌ی عاشورا و دلالت های تربیتی حاصل از آن»، مرکز تحقیقات زن و خانواده، مطالعات جنسیت و خانواده،1396،  4(2)، 131-111.
  • مهدی پرویزی، علی ستاری. «بررسی محدوده سنی تحقق درک معقولات ثانیه فلسفی در کودکان»،

تربیت اسلامی، 1397، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 13(26)، 71- 49.   

  • علی ستاری. «اصول تربیت بر اساس مبانی انسان شناختی و ارزش شناختی حکمت متعالیه»،  تربیت اسلامی،  پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1397، 13(27)، 141-166.
  • طیبه ماهروزاده، علی ستاری، زهرا ملکی. «تاثیر داستان های کلیله و دمنه بر مهارت های تفکر انتقادی، استدلال و پرسشگری با استفاده از برنامه p4c ،  تربیت اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1398،  14(28)، 95-114.
  • ابوالقاسم برادران، محمد حسنی، محمد داوودی، علی ستاری. «تربیت اخلاقی علامه طباطبایی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه امام حسین (ع)،1398،  27(43)، 76-57.
  • علی ستاری، حجت اله جوانی. «تحلیل مفهوم خودشناسی به مثابه روش تربیتی: کوشش در جهت وحدت بخشیدن به معنا»، اندیشه های نوین تربیتی، دانشگاه الزهرا، 1398، 15(4)، 145-174.
  • فاطمه شفیعی بهنمیری، طیبه ماهروزاده، علی ستاری. «بررسی تأثیر برنامة فلسفه برای کودکان بر افزایش مهارت‌های شناختی دانش‌آموزان با استفاده از مؤلفه‌های تربیت اقتصادی سند تحول آموزش‌وپرورش»، نوآوری های آموزشی، دانشگاه الزهرا،1398،  18(4)، 53-72.
  • علی ستاری، مریم صفرنواده. «مبانی انسان شناختی پرورش جسمانی کودکان در تربیت اسلامی با تاکید بر نقش بازی های فیزیکی»، علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، دانشگاه امام صادق (ع)، 71398، (12)، 25-5.
  • علی ستاری. «رویکرد جلال آل احمد در «مدیر مدرسه»: روایتی از برنامه درسی واقع نگر و انتقادی»، پژوهش های تربیتی، دانشگاه خوارزمی،1399، 7 (40)، 157-137.
  • علی ستاری، روح اله خدابنده لو، معصومه لشگری. «مطالعه روند پژوهش‌ها در مدیریت با تاکید بر مفهوم رهبری و دلالت‌های آن در مدیریت و رهبری آموزشی : تجزیه و تحلیل کتابشناختی»، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، 1399، 13 (2)، 148-121.
  • لیلا داوودیان، مریم  بناهان، علی ستاری. «مقایسه تطبیقی مولفه های تربیت شهروندی در فضای مجازی و حقیقی با نگاهی بر فرصت ها و تهدیدها»، اندیشه های نوین تربیتی، دانشگاه الزهرا، 1399، 16(4)، 183-216.

 

  • فریبا حسین محمدی، علی ستاری، هدی السادات محسنی. «بررسی تأثیر داستان‌های فکری برگرفته از سیره‌ی حضرت فاطمه (س) بر رشد اخلاقی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی ششم دبستان در شهرستان شهربابک»، تربیت اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،1400،  16(36)، 137-162.
  • طیبه ماهروزاده، سوده یاوری، علی ستاری. «تربیت کل گرا و حکمت متعالیه»، خردنامه صدرا، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، 1400،  26(3)، 76-63.
  • علی ستاری. «تمرکز زدایی از برنامه درسی در ایران با تکیه بر مؤلفه‌های ارزش- باوری و قوانین سند برنامه درسی ملی»، مطالعات برنامه درسی، انجمن علمی مطالعات درسی ایران،1400، 16(62)، 222- 197.
  • زهره، توازیانی، علی ستاری. «فلسفه برای کودکان در تراز فلسفه و جواز تربیت اسلامی»، دانشگاه علوم رضوی، آموزه های فلسفه اسلامی،1400، 16(29)، 82-57.
  • بتول شاهی، علی ستاری، مریم بناهان، افسانه نراقی زاده. «واکاوی رویکردها به فلسفه کودکی به منظور شناسایی فلسفه کودکی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران»، دانشگاه الزهرا،  اندیشه های نوین تربیتی، 1400،   https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2022.37975.3432
  • مصطفی زارعی، مهدی منصوری، علی ستاری، احمد فربهی. «نقش رشد خیال در رشد تفکر فلسفی کودکان بر اساس نظرات ملاصدرا»، مجمع عالی حکمت اسلامی، حکمت اسلامی،1400، 8 (4)، 186 – 165.
  • علی ستاری، مرضیه شاهنوش، پروین صمدی. «مولفه ها و کیفیت ارزشیابی در اسلام» دانشگاه امام حسین (ع)، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 1401، 31(58)، 372-353.
  • علی ستاری، بتول شاهی. «بررسی مقایسه ای مفهوم سوبژکتیویته دیگری از دیدگاه لاکان و لویناس با تأکید بر دلالت های تربیتی»، انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، فلسفه تربیت، 1401،  
  • معصومه بهاری، علی ستاری، «مقایسه ی تطبیقی زمینه های فلسفی دو داستان حی بن یقظان و رابینسون کروزو»، 1402، 17(43)، 694 - 674.
  • علی ستاری،  فرشته ذوالفقاری، مریم بناهان. «تبیین فلسفی نسبت حیا و حجاب و دلالت های تربیتی آن در تربیت اسلامی»، 1401،
  • الهام آقایی ابرند آبادی، علی ستاری، جمیله علم الهدی، بهرامی احسان، هادی. «تبیین مدل مفهومی رابطه زبان و تفکر براساس قرآن و استخراج دلالت های تربیتی آن برای پرورش فکری کودکان، دانشگاه امام حسین (ع)، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت،
  • طیبه اکبری پویانی، علی ستاری، یاسر حکیمی «مردمی سازی آموزش و پرورش، جایگزین دولتی سازی و تجاری سازی؛ از طریق نهاد وقف و نیکوکاری» دانشگاه اصفهان، پژوهشنامه وقف،
  • نازیلا صالحی، علی ستاری، مریم بناهان، «مقایسه آراء مرتضی مطهری و جان هیک درباره شرور و دلالت های تربیتی آن»، دانشگاه الزهرا، اندیشه های نوین تربیتی،  

همایش های ملی و بین المللی

  • علی ستاری، «نقد و بررسی روش پژوهش تحلیل مفهومی در پژوهش های تربیتی در ایران»، دانشگاه خوارزمی و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، دومین همایش بین المللی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، تهران،«فلسفه تعلیم و تربیت در ایران و نسبت آن با فلسفه های جدید تعلیم و تربیت»، تهران،1390.
  • علی ستاری، فاطمه رخشانی فر، «بررسی جایگاه و رابطه علم و عمل در نهج البلاغه و استنتاج های تربیتی مربوط به آن» دانشگاه شهید باهنر و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، پنجمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، فلسفه تربیت دینی و تربیت اخلاقی، کرمان، 1393.
  • علی ستاری، فاطمه یزدانی منش، عباس فرازی، «بررسی نظریه کنش ارتباطی هابرماس و دلالت های آن در آموزش عالی و دانشگاه در ایران»، دانشگاه شهید بهشتی و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، ششمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، فلسفه آموزش عالی، تهران، 1394.
  •  
  • علی ستاری، عباس فرازی، «بررسي ماهيت و جايگاه آرمان اجتماعي عدالت در اسناد بالا دستي آموزش عالي در ايران»، دانشگاه شهید بهشتی و انجمن  فلسفه تعلیم و تربیت ایران، ششمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، تهران، 1394.
  • رویا متهور، علی ستاری، «بررسی فلسفه تربیتی غالب بر رمان های دارنده نشان نوبل ادبی در قرن بیستم»، دانشگاه شیراز و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، هفتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، شیراز، 1395.
  • علی ستاری و الهام صفرنواده، «بررسی جایگاه تربیت بدنی کودکان در اسلام با تاکید بر فلسفه تربیتی بازی های جسمی»، دانشگاه شیراز و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، هفتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، شیراز، 1395.
  •  
  • علی ستاری، مریم السادات طباطبایی، «بررسی و نقد رویکرد اقتصادی آموزش و پرورش با تاکید بر مفهوم مدارس کارخانه ای»، دانشگاه شیراز و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، هفتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، شیراز، 1395.
  • علی ستاری، شیدا رستمی، زهرا طورانی، «مبانی معرفت شناختی آموزش و یادگیری مداوم در عصر مدرنیته»، دانشگاه شهیدچمران اهواز و انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، هشتمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران، اهواز، 1395.
  • علی ستاری، مریم السادات طباطبایی، «بررسی وضعیت حجاب در واقعه ی عاشورا و درس مایه های تربیتی حاصل از آن»، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی خاتم الانبیاء، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران، تهران، 1396.
  •  
  • علی ستاری، «بررسی امکان و ضرورت تمرکز زدایی از برنامه درسی در ایران با تکیه بر مولفه هاي ارزش- باوری و قوانين سند برنامه درسي ملي»، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، همایش علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش، قم، 1398.
  • بتول شاهی، علی ستاری، «بازخوانی مسائل آموزش و پرورش در ایران با تکیه بر داده های حاصل از متون بومی مبتنی بر دیالکتیک انتقادی سلبی و ایجابی»، دانشگاه تهران و انجمن فلسفه تعلیم وتربیت ایران، دهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم وتربیت ایران، تهران، 1399.
  •  «جهاني شدن و بومي ماندن برنامه درسي ، چالش ها و فرصت ها»، دانشگاه مازندران و انجمن برنامه درسی ایران، هشتمين همايش انجمن مطالعات برنامه درسي ايران، بهشهر، 1387.
  • مرضیه شاهنوش، علی ستاری، پروین صمدی، «مقایسه تطبیقی ارزشیابی در نظام های تربیتی الهی و انسانی»، مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی، تهران، 2021.

طرحهای پژوهشی

1. پروژه «برنامه‌ريزي جامع آموزشي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي استان قم»، قم: سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، 1383. مجری.

2. پروژه «مطالعه و طراحی استراتژي توسعه براي بخش آموزش عالي در استان قم در چهارچوب برنامه چشم انداز 20 ساله» قم: دانشگاه قم، 1389، مجري.

3. پروژه «بررسي آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي با توجّه به ويژگي‌هاي اقليمي منطقه‌اي در استان قم »، قم: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، 1380. مجری.

4. پروژه «بررسي تطبیقی روش تدریس كتاب فارسي مقدماتي نهضت سوادآموزي با توجّه به ويژگي‌هاي يادگيري بزرگسالان»، تهران، دفتر تحقیق و تالیف کتب درسی نهضت سواد آموزی، 1374. مجری.

5. طرح «تهيه و تدوين سرفصل هاي رشته فلسفه تعليم و تربيت اسلامي در مقطع کارشناسي ارشد، قم: دانشگاه باقرالعلوم (ع)،» 1391، مجري.

6. پروژه کلان فلسفه برای کودکان با رویکرد اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1394، مجری، (در حال اجرا).

7. طرح تدوین سرفصل دروس رشته پیشنهادی «فلسفه برای کودکان و نوجوانان» در مقطع کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء (س)، 1394، مجری، (در حال اجرا).

 


کتب تألیف/ترجمه شده

  • آموزش تفکر به کودکان و نوجوانان، انتشارات سمت.
  • نقد مباني فلسفي فلسفه براي کودکان، انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • ترجمه كتاب: «جهاني شدن و اصلاحات آموزشي»، مارتين كارنوي، انتشارات مدرسه.
  • فصلی از کتاب: رویکردهای آموزشی در تعلیم و تربیت اوان کودکی: انتشارات فراعلم.

 

 


 

سایر پژوهش ها