پریسا قربان نژاد ، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا 

دروس ارائه شده:

  • جنبش های اجتماعی زنان و نقد و بررسی فمنیسم
  • زن در قرآن
  • زن در تاریخ اسلام
  • زن در ادیان و مذاهب
  • فرهنگ و تمدن اسلامی
  • تاریخنگاری در اسلام
  • سیره پیامبر و معصومین
  • روش تحقیق در جغرافیای تاریخی

--------------------------------------------------------------------------------------

درس: جنبش های اجتماعی زنان و نقد و بررسی فمنیسم

 

جنبش های اجتماعی زنان و نقد و بررسی فمنیسم

1396-1397( نیمسال اول)

مدرس: پریسا قربان نژاد

ایمیل:gorbannejad@gmail.com

1-   هدف کلی درس: آشنایی باحرکت های اجتماعی زنان و جریان شناسی معرفتی حاکم بر آنها در غرب و سایر کشورها و نقد آنها

2-   روش ارزشیابی:

      الف- اداره کلاس با تدریس مدرس و مشارکت دانشجویان  خواهد بود. حضور مستمر فیزیکی و ذهنی در کلاس ،پرسش وانجام پروژهای محوله مورد انتظار است که به صورت ارائه کلاسی(پاورپوینت یا شفاهی ) و در نهایت  گزارش پژوهش به صورت مکتوب و درCD به مدرس تحویل داده خواهد شد.

ب- گزارش علمی به ترتیب شامل:  معرفی پیشینه تحقیق ومنابع،چکیده ،هدف، یافته ها و دستاوردها خواهد بود که به مدت بیست دقیقه تنظیم وارائه خواهد شد.

ج- آزمون کتبی در دو مرحله میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد

3-   ارزیابی عملیاتی ترم: ارزیابی فعالیت های این درس بر اساس جدول زیر انجام می شود:

 

 

 

4-   سرفصل درس:

شماره جلسه

تاریخ

عنوان درس

هدف کلی درس

منابع درس و توضیحات

1

5 مهر

زمینه ظهورفمنیسم

 

آشنایی با غرب و تئوری پیشرفت زنان

منبع اصلی و منابع فرعی

 

5 مهر

زمینه ظهورفمنیسم

 

آشنایی با وضعیت زنان در غرب

 

2

19 مهر

تاریخچه فمنیسم

موج اول و موج دوم

 

 

19 مهر

تاریخچه فمنیسم

موج سوم و موج چهارم

 

3

3 آبان

مبانی فلسفی و حقوقی

اومانیسم،سکولاریسم،

 

 

3 آبان

مبانی فلسفی و حقوقی

لیبرالیسم و اخلاق و الهیات

 

4

17 آبان

نظریه ها

رادیکال لیبرال

 

 

17 آبان

نظریه ها

سوسیال و پست مدرن

 

5

1آذر

پیامدها

خانوادگی ،سیاسی،اجتماعی...

 

 

1آذر

نقد

تطبیق با دیدگاه اسلامی

 

6

29 آذر

جنبش زنان در ایران

از صفویه تا قاجار

 

 

29 آذر

جنبش زنان در ایران

قاجار تا انقلاب اسلامی

 

7

13 دی

فمنیسم اسلامی

 

 

 

13 دی

نقد فمنیسم اسلامی

 

 

8

جبرانی

ارائه پروژه ها

آشنایی با تحقیقات و مقالات

 

 

جبرانی

جمع بندی

 

 

 

5-   منابع :

الف- منبع اصلی: کتاب از جنبش تا نظریه اجتماعی تاریخ دو قرن فمنیسم تالیف: حمیرا مشیر زاده تهران،نشر شیرازه

ب- منابع تکمیلی درس:

§                     زنان در تکاپو( فمنیسم و کنش اجتماعی) شیلا روباتم، انتشارات شیرازه

§                      فلسفه سیاسی فمنیسم( دوجستار) جین منسبریج،نشر نی

§                      تاریخچه ،نظریات ،گرایش ها و نقد فمنیسم (نرگس رودگر)، مرکز تحقیقات زنان و خانواده

§                      فمنیسم،جین فرید من،ترجمه فیروزه مهاجر، انتشارات آشیان

§                     دانش های فمنیستی،مترجمان عباس یزدانی و بهروز جندقی، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

§                     ماخذشناسی فمنیسم،مجید دهقان، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان

§                     عفاف گرایی در غرب، دکتر زینب برخورداری، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی

§                     زن در اسلام، جلد اول تالیف فریبا علاسوند، مرکز مطالعات و تحقیقات زنان

§                     فمنیسم،سید ابراهیم حسینی، نشر معارف

§                      مبانی فلسفی فمینیسم، خسرو باقری، دفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی

§                     نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام و فمینیسم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه

 

6-   موضوعات پیشنهادی: جنبش زنان در ایران،بررسی تطبیقی جایگاه زن از دیدگاه اسلام و فمنیست(در موارد متعدد)

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

درس: زن در قرآن

 

حضور منظم و مشارکت در مباحث کلاسی

2 نمره

ارائه خوب کنفرانس و گزارش نهایی

4 نمره

آزمون کتبی ( در دو مرحله)

14 نمره

زن در قرآن

دانشگاه الزهرا ، 1396-1397( نیمسال اول)

مدرس: پریسا قربان نژاد

ایمیل:gorbannejad@gmail.com

1-   هدف درس: ارائه دیدگاههای اسلام پیرامون شخصیت زن با تکیه بر آیات قرآن و آشنایی با مبانی نسبت به جایگاه و رسالت زن در تکوین و تشریع

2-   روش ارزشیابی

      الف- اداره کلاس با تدریس مدرس و مشارکت دانشجویان  خواهد بود. حضور مستمر فیزیکی و ذهنی در کلاس ،پرسش وانجام پروژهای محوله مورد انتظار است که به صورت ارائه کلاسی(پاورپوینت یا شفاهی ) و در نهایت  گزارش پژوهش به صورت مکتوب و درCD به مدرس تحویل داده خواهد شد.

ب- گزارش علمی به ترتیب شامل:  معرفی پیشینه تحقیق ومنابع،چکیده ،هدف، یافته ها و دستاوردها خواهد بود که به مدت بیست دقیقه تنظیم وارائه خواهد شد.

ج- آزمون کتبی در دو مرحله میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد

3-   ارزیابی عملیاتی ترم: ارزیابی فعالیت های این درس بر اساس جدول زیر انجام می شود:

 

حضور منظم و مشارکت در مباحث کلاسی

2 نمره

ارائه خوب کنفرانس و گزارش نهایی

4 نمره

آزمون کتبی ( در دو مرحله)

14 نمره

 

4-   سرفصل دروس:

شماره جلسه

تاریخ

عنوان درس

هدف کلی درس

منابع درس و توضیحات

1

5 مهر

تاریخچه منزلت زن

جاهلیت عرب در جاهلیت غرب و در ادیان گذشته

منبع اصلی و منابع فرعی

 

5 مهر

منزلت زن درقرآن

 

بررسی آیات قرآن

 

2

19 مهر

اشتراکات تکوینی زن و مرد

گوهر انسانی و هدف غایی

 

 

19 مهر

اشتراک تکوینی زن و مرد

 

کمال انسانی

 

3

3 آبان

ویژگی ها و تفاوت ها

 

تفاوت در ادراک

 

 

3 آبان

ویژگی ها و تفاوت ها

تفاوت در احساسات و عواطف

 

 

4

17 آبان

ویژگی ها و تفاوت ها

تفاوت در میل و گرایش

 

 

17 آبان

حریم شناسی ارتباط زن و مرد

 

 

 

5

1آذر

مفهوم عفاف و حیا

 

 

 

1آذر

فلسفه پوشش زن

 

 

 

6

29 آذر

درسهایی از سرگذشت زنان در قرآن

 

 

 

29 آذر

زنان الگو

الگوهای مثبت و منفی

 

7

13 دی

مکملیت زن و مرد

 

 

 

13 دی

ارائه پروژه ها

 

 

8

جبرانی

ارائه پروژه

 

 

 

جبرانی

جمع بندی

 

 

 

5-   منابع:

§                    طباطبایی،محمد،زن در قرآن،دفتر تنظیم و نشر

§                    مطهری،مرتضی،نظام حقوق زن در اسلام،صدرا

§                    ----------،مسئله حجاب،صدرا

§                    جوادی آملی،عبدالله،زن در آیینه جلال و جمال الهی،نشراسرا

§                    حسینی، ابراهیم،نقش زن در قرآن،کانون اندیشه جوان

§                    علاسوند،فریبا،زن در اسلام،جلد 1و2،نشر هاجر

§                    مصطفوی،سید جواد،مقام زن در قرآن و نهج البلاغه،بنیادنهجالبلاغه

§                    موسوی،سید علیرضا،سیمای زن در قرآن،شورای فرهنگی اجتماعی زنان

§                    کمالی،سیدعلی،قرآن و مقام زن،انتشارات اسوه

§                    بهشتی،احمد،درس هایی از زنان نامداردر قرآن و حدیث،ج1-3

§                    سامی الیونی،نفیسه،مادری کمال زن،نشر سبحان

§                    جمشیدی و دیگران،جستاری در هستی شناسی زن،موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

§                    طاهری نیا،احمد،حضور زن در عرصه های اجتماعی،اقتصادی از نگاه آیات و روایات...

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

درس: زن در تاریخ اسلام

نیمسال دوم 98-99

مدرس: پریسا قربان نژاد( دانشیار دانشگاه الزهرا)

ایمیل:ghorbannejad@alzahra.ac.ir

  1. هدف کلی درس:  شناساندن جایگاه زنان در اسلام،نقش آنها در تاریخ اسلام،چگونگی تعامل جوامع و حکومت اسلامی با زنان و مقایسه آن با سایر فرهنگ ها و جوامع
  2. روش ارزشیابی:

      الف- اداره کلاس با تدریس مدرس و مشارکت دانشجویان  خواهد بود. حضور مستمر فیزیکی و ذهنی در کلاس ،پرسش وانجام پروژهای محوله مورد انتظار است که به صورت ارائه کلاسی(پاورپوینت یا شفاهی ) و در نهایت  گزارش پژوهش به صورت مکتوب و درCD به مدرس تحویل داده خواهد شد.

ب- گزارش علمی به ترتیب شامل:  معرفی پیشینه تحقیق ومنابع،چکیده ،هدف، یافته ها و دستاوردها خواهد بود که به مدت بیست دقیقه تنظیم وارائه خواهد شد.

ج- آزمون کتبی در دو مرحله میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد

  1. ارزیابی عملیاتی ترم: ارزیابی فعالیت های این درس بر اساس جدول زیر انجام می شود:

 

حضور منظم و مشارکت در مباحث کلاسی

2 نمره

پروژه و تکلیف کلاسی

4 نمره

آزمون کتبی( در دو مرحله)

14 نمره

 

 

  1. سرفصل درس:

شماره جلسه

عنوان درس

1

وضعیت زنان در دوران  ظهور اسلام

2

وضعیت زنان در دوران ظهور اسلام

3

زنان در دوره خلفای راشدین و عصر اموی

4

وضعیت زنان در دوره اول عباسی

5

زنان در دوره دوم عباسی

6

زنان در دوره دوم عباسی

7

وضعیت زنان در حکومت های شرق جهان اسلام

8

وضعیت زنان در حکومت های شرق جهان اسلام

9

وضعیت زنان در دوره مغول

10

زنان در دوره صفوی

11

وزنان در تاریخ تشیع و عصر غیبت

12

ارائه پروژه

 

 

  1. منابع :

ابن بکار الصبی، عباس. 1403، الوافدات من النساء علی معاویه بن ابی سفیان، بیروت، موسسه الرساله

ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی. 1415، اسدالغابه فی معرفه الصحابه، بیروت، دارالکتب العلمیه

ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی. 1415، الاصامه فی تمییز الصحابه، بیروت، دارالکتب العلمیه

ابن سعد، محمدبن سعد. 1377، الطبقات الکبری، بیروت، دار الصادر

ابن عبدربه، احمد بن محمد. 1990، اخبار النساء فی العقد الفرید، بیروت، دارالکتب العلمیه

پوپ، جورج. 1377، زنان بزرگ تاریخ، عفت شیرازی، تهران، نشر موج

حجازی، بنفشه، 1370، زن به ظن تاریخ، جایگاه زن در ایران باستان، تهران، شهر کتاب.

دفتر پژوهش های فرهنگی وابسته به مرکز فرهنگی- سینمایی، 1369، حیات اجتماعی زن در تاریخ ایران، تهران، امیرکبیر

دورانت، ویل. 1337، تاریخ تمدن، احمد آرام، تهران، انتشارات اقبال

السیوطی، جلال الدین، 1410، السبال الکساء علی عورات النساء،کویت، مکتبه دارالمصریه للنشر.

غروی نائینی،نهله،1375،محدثات شیعه،تهران،دانشگاه تربیت مدرس.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

درس: زن در ادیان و مذاهب

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

درس: فرهنگ و تمدن اسلامی 

 Islamic Culture and Civilization 

 ( نیمسال دوم     1398-99)

مدرس: پریسا قربان نژاد(دانشیار دانشگاه الزهرا)

ایمیل:gorbannejad@gmail.com

هدف درس:   تحلیل و بررسی نقش ایرانیان در دگرگونی های فرهنگی و تمدنی در جهان اسلام و تأثیر خدمات متقابل اسلام و ایران

  1. روش ارزشیابی:

      الف- اداره کلاس با تدریس مدرس و مشارکت دانشجویان  خواهد بود. حضور مستمر فیزیکی و ذهنی در کلاس ،پرسش وانجام پروژهای محوله مورد انتظار است که به صورت ارائه کلاسی(پاورپوینت یا شفاهی ) و در نهایت  گزارش پژوهش به صورت مکتوب و درCD به مدرس تحویل داده خواهد شد.

ب- گزارش علمی به ترتیب شامل:  معرفی پیشینه تحقیق ومنابع،چکیده ،هدف، یافته ها و دستاوردها خواهد بود که به مدت بیست دقیقه تنظیم وارائه خواهد شد.

ج- آزمون کتبی در دو مرحله میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد

  1. ارزیابی عملیاتی ترم: ارزیابی فعالیت های این درس بر اساس جدول زیر انجام می شود:

 

حضور منظم و مشارکت در مباحث کلاسی

2 نمره

پروژه و تکلیف کلاسی

4 نمره

آزمون کتبی( در دو مرحله)

14 نمره

 

 

  1. سرفصل درس:

 

 

شماره جلسه

  •  

عنوان درس

هدف کلی درس

منابع درس و توضیحات

1

 

تبیین مبانی و چیستی  و  عوامل سازنده فرهنگی و تمدن اسلامی

    نقش آموزه های اسلامی در تولید علم و تمدن

 

 

  آشنایی با دیدگاه و نقش اسلام درایجاد تمدن و تولید دانش بشری

فرهنگ وتمدن اسلامی فاطمه جان احمدی

 

2

6 اسفند

  تبیین چگونگی ورود اسلام در ایران

  نقش ایرانیان در گسترش اسلام

 

 

آگاهی از آغاز همکاری ایرانیان در رشد و گسترش تمدن اسلامی

 

3

13 اسفند

 بررسی نهضت ترجمه

چگونگی انتقال علوم ایرانی به تمدن اسلامی

 

آشنایی با زمینه های شکل گیری تمدن اسلامی

 

4

20 اسفند

تبیین سازمان ها و نهادهای آموزشی در اسلام و ایران

 

آشنایی با زمینه های شکل گیری تمدن اسلامی

 

5

19 فروردین

تبیین جایگاه ایرانیان در طبقه بندی علوم و صنایع در تمدن اسلامی

آشنایی با زمینه های شکوفایی و رشد علوم در تمدن اسلامی

 

6

26 فروردین

بررسی جایگاه ایرانیان در علوم در تمداسلامی(طب، نجوم،ریاضیات

 

 

 

7

 

فیزیک و مکانیک

فلسفه و جغرافیا و تاریخ

و هنر

آشنایی با زمینه های شکوفایی و رشد علوم در تمدن اسلامی

 

8

9 اردیبهشت

بررسی علل رکود تمدن اسلام و ایران

  

آشنایی با عوامل موثر در افول تمدن ها

 

9

16 اردیبهشت

راه کارهای احیای تمدن اسلامی  و حکومت های شاخص از قرن 7 تا 10

 

 

 

10

23 اردیبهشت

  بررسی عوامل موثر بر رکود تمدن نوین اسلامی

 

           

11

30

نقد و بررسی دیدگاههای مشهورترین خاورشناسان درباره تمدن اسلامی نولدکه، بارتولد، گیب، کلود کاهن، باسورث،

 

 

 

12

6 خرداد

اشپولر، ریچارد فرای، لامنس، گوستاو لوبون،زیگرید هونکه

 

 

13

13 خرداد

ارائه دانشجویان

 

 

 

 

منابع اصلی:

حسن ابراهیم حسن، 1380 ، تاریخ  سیاسی اسلام ، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران،  دنیای دانش.

 ابن خلدون ، عبدالرحمان، 1377، مقدمه، ترجمه پروین گنابادی، تهران،بنگاه ترجمه و نشرکتاب.

 حلبی، علی اصغر، 1365، تاریخ تمدن اسلام، تهران، انتشارات اساطیر.

 حدیدی، جواد،  1375اسلام از نظر ولتر،  تهران، مرکز نشر دانشگاهی.

 زرین کوب، عبدالحسین ، 1362،کارنامه اسلام، تهران، امیرکبیر.

منابع فرعی:

محمدی، ذکراله( 1373). نقش فرهنگ و تمدن اسلامی در بیداری غرب، قزوین، دانشگاه امام خمینی

مکی، م.ک ،1383 تمدن اسلامی در عصر عباسیان،ترجمه محمد سپهری، تهران،سازمان سمت. 1383

نصر، سید حسین( 1359). علم در اسلام (به اهتمام احمد آرام)، تهران، انتشارات خوارزمی.1359 .

 وایسلی ولادیمیرویچ ( 1351). خاورشناسی در روسیه و اروپا، ترجمه حمزه سردادور، تهران،  نشر ابن سینا.

همتی گیلان،عبدالله (1386 ). تاریخچه شرق شناسی (کاوشی در مسیر مطالعات اسلامی در غرب)، مشهد، انتشارات  جهاد دانشگاهی

 هونکه، زگرید 1386 ، فرهنگ اسلام در اروپا، ترجمه مرتضی رهبانی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

محمدی، محمد،1354، فرهنگ ایرانی پیش از اسلام،تهران، انتشارات توس.

 

منابع لاتین:

- Sayed Khatab (2006). The Political Thought of SayyidQutb: The Theory of Jahiliyyah, Routledge.

- Said Edward W. (1971). Orientalism, London.

- Mohammad Salama (2011). Islam, Orientalism and Intellectual History: Modernity and the Politics, l.B.Tauris. - Bernard Lewis (1994). Islam and the West, New York, Oxford University. - Bassam Tibi (2014). Islam's Predicament with Modernity: Religious Reform and Cultural Change, British Lib

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

درس : تاریخ نگاری در اسلام

دانشگاه الزهرا ، نیم سال اول 99-1400

مدرس: پریسا قربان نژاد

ایمیل:ghorbannejad@alzahra.ac.ir

  1. هدف درس:  آشنایی با روش ها، شکل ها و مکاتب گوناگون تاریخ نگاری در اسلام و شناخت مآخذ اصلی
  2. روش ارزشیابی:

 الف- اداره کلاس با تدریس مدرس و مشارکت دانشجویان خواهد بود. حضور مستمر فیزیکی و ذهنی در کلاس، پرسش وانجام پروژهای محوله مورد انتظار است که به صورت ارائه کلاسی(پاورپوینت یا شفاهی ) و در نهایت گزارش پژوهش به صورت مکتوب و درCD به مدرس تحویل داده خواهد شد.

ب- آزمون کتبی: در دو مرحله میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد

  1. ارزیابی عملیاتی ترم: ارزیابی فعالیت های این درس بر اساس جدول زیر انجام می شود:

 

حضور منظم و مشارکت در مباحث کلاسی

2 نمره

پروژه و تکلیف کلاسی

4 نمره

آزمون کتبی( در دو مرحله)

14 نمره

 

 

  1. سرفصل دروس:

شماره جلسه

  •  

عنوان درس

1

30 شهریور

تاریخ گذاری و منشأ واژه تاریخ، معنای اصطلاحی یا فنی تاریخ ، تفاوت موضوع و مفهوم . اهمیت تاریخ، اعتبار و انگیزه ها و اهداف

2

 

آغاز تاریخ نگاری اسلامی فایده تاریخ نگاری، جایگاه تاریخ در طبقه بندی علوم نزد مسلمین

3

13 مهر

منشأ تاریخ نگاری(میراث عربی، ایرانی، یونانی،

4

20 مهر

میراث یهودی، مسیحی ، میراث اسلام( قرآن و سنت)

 

5

27 مهر

روشهای تاریخ نگاری: روش روایی، روش ترکیبی ، روش تحلیلی

6

4 آبان

 

7

11 آبان

 مکاتب تاریخنگاری: مکتب مدینه، مکتب عراق

 

8

18 آبان

شیوه های تدوین و تنظیم در تاریخنگاری

9

 

شیوه های تدوین و تنظیم در تاریخنگاری

10

4 آذر

تاریخ نگاری در سرزمین های اسلامی

11

9 آذر

انواع تاریخنگاری( سیر و مغازی، مقاتل، خراج و فتوح)

12

16 آذر

انواع تاریخنگاری(تواریخ دودمانی ، تواریخ محلی، انساب)

13

23 آذر

انواع تاریخ نگاری(ادیوانسالاری، طبقات ، فرهنگ نامه ها، فرق و مذاهب)

14

13 دی

ارائه پروژه ها

 

 

  1. منابع:
  • 1- تاریخنگاری در اسلام به تالیف دکتر سید صادق سجادی و هادی عالم زاده
  • 2- تاریخ شرق اسلامی ژان سواژه، ترجمه نوش آفرین انصاری.

3-  مقاله تاریخنگاری  دانشنامه جهان اسلام.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

نام درس : سیره پیامبر اسلام (ص) و معصومین (ع)

 (The Sirah of the Prophet and the Infallible Imams P. B. T.)

 دانشگاه الزهرا ، نیم سال اول 99-1400

مدرس: پریسا قربان نژادایمیل:ghorbannejad@alzahra.ac.ir

 

  1. هدف درس:  ارتقای آگاهی دانشجویان درباره سیره پیامبر و پیشوایان معصوم به مشابه پیامبران، مراجع دینی، سیاسی امت اسلام
  2. اهداف ویژه: آشنایی تخصصی با سیره سیاسی اجتماعی پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) در مهمترین مقاطع حیات سیاسی اجتماعی آن بزرگواران و درک مملوس از نقش سیره به مشابه یکی از منابع استنباط فقهی
  3. توانمندسازی دانشجویان: در آشنایی با سیره پیامبر و امامان معصوم (ع) و کسب آگاهی تحلیلی نسبت به ابعاد فکری و سیاسی سیره آن بزرگواران
  4. روش ارزشیابی:

 الف- اداره کلاس با تدریس مدرس و مشارکت دانشجویان  خواهد بود. حضور مستمر فیزیکی و ذهنی در کلاس، پرسش وانجام پروژهای محوله مورد انتظار است که به صورت ارائه کلاسی(پاورپوینت یا شفاهی ) و در نهایت گزارش پژوهش به صورت مکتوب و درCD به مدرس تحویل داده خواهد شد.

ب- آزمون کتبی: در دو مرحله میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد

  1. ارزیابی عملیاتی ترم: ارزیابی فعالیت های این درس بر اساس جدول زیر انجام می شود:

 

حضور منظم و مشارکت در مباحث کلاسی

2 نمره

پروژه و تکلیف کلاسی

4 نمره

آزمون کتبی( در دو مرحله)

14 نمره

 

 

  1. سرفصل دروس:

تحلیلی فقهی سیاسی و اجتماعی مقداری از مقاطع مهم حیات و سیره پیامبر اکرم که به اخذ تصمیمها و مواقف راهبردی منجر شد: هجرت و تأسیس جامعه مدنی، جنگ و صلحها، فتح مکه و پس از آن تحلیل فقهی سیاسی و اجتماعی سیره امام امیرالمؤمنین (ع) در مقطع حیات پس از پیامبر و عهد خلفا: سقیفه، نحوه مواجهه با خلفای سهگانه، آغاز و تأسیس حکومت علوی، نحوه مواجهه با معارضان تحلیل فقهی سیاسی و اجتماعی سیره سایر امامان معصوم در مهمترین مقاطع حیات: صلح امام حسن (ع) قیام عاشورا، نهضت علمی صادقین (ع) والیتعهدی امام رضا (ع).

شماره جلسه

  •  

عنوان درس

1

2 مهر

 

سیره چیست؟

هجرت و تاسیس حکومت

اسلام در دوره مدنی

 

 

2

 

اسلام در مدینه

حکومت و تاسیس دولت

 

3

15 مهر

جنگ و صلحپیامبر(ص)

4

23 مهر

جنگ و صلح پیامبر(ص)

فتح مکه

5

30 مهر

ماجرای سقیفه بنی ساعده

6

7 آبان

خلفای سه گانه و نحوه مواجه با مخالفان

7

14 آبان

حکومت امام علی (ع)

(احتمالا دو جلسه )

8

 

صلح امام حسن(ع)

9

 

قیام عاشورا

10

5 آذر

نهضت علمی صادقین

11

 

نهضت علمی صادقین

12

18 آذر

ولایتعهدی امام رضا(ع)

13

23 آذر

ولایتعهدی امام رضا (ع)

14

13 دی

ارائه پروژه ها

 

   
   

 

 

 

  1. منابع:

جعفریان، رسول، سیره رسول خدا (ص) مشهد: بنیاد پژوهشهای اسالمی، 1385 ش

جعفریان، رسول، حیات فکری- سیاسی پیشوایان معصوم (ص) تهران: نشر علم، 1379ش.

آیتی، محمدابراهیم، چکیده تاریخ پیامبر اسلام، تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ، 1378ش

جعفریان، رسول، تاریخ سیاسی اسلام. تهران: فرهنگ جامع، 7311 ش

شهیدی، سید جعفر، تاریخ تحلیلی اسالم، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی: مرکز نشر دانشگاه، 1370.

  سبحانی تبریزی، جعفر، فروغ ابدیت، قم: بوستان کتاب قم، 1380.

زرگری نژاد، غلامحسین،، تاریخ صدر اسالم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه، 1387.

حکیم، منذر، قبسات من سیرة القادة الهداه، قم: سازمان حوزهها و مدارس علمیه خارج از کشور، 1379

ادیب، عادل، ائمه اثنی عشر، بیروت: مؤسسه االعلمی، 1405

سبحانی تبریزی، جعفر، فروغ والیت، قم: مؤسسه امام صادق (ع) 1367

معروف حسنی، هاشم، سیرة االئمه االثنی عشر، بیروت: دارالعلم، 1981

--------------------------------------------------------------------------

نام درس : روش تحقیق در جغرافیای تاریخی

 

نام درس:               روش تحقیق جغرافیای تاریخی                                   تعداد واحد:  2

 

مقطع تدریس: کارشناسی ارشد

 

هدف کلی درس: آشنایی با منابع و مآخذ جغرافیا و روش های تحقیق در جغرافیا


 

 

زمان بندی جلسات

هفته اول

19 آبان

 

روش در مطالعات علوم انسانی و تاریخ، پیش شرطهای پژوهش، معرفی انواع تحقیقات علمی

تعیین پروژه ها(جغرافیای تاریخی)

هفته دوم

26 آبان

 

روش تحقیق در تاریخ و ماهیت تحقیقات تاریخی ، اهمیت طرح تحقیق، شرایط لازم برای انجام یک تحقیق تاریخی

هفته سوم

3آذر

 

روش انتخاب یک موضوع خوب ( مشارکت با دانشجویان)

تبیین ویژگی های موضوع تحقیق ، طرح مسآله(نحوه  بیان و نگارش مسآله پژوهش)، سوال اصلی و سوال فرعی

هفته چهارم

10 آذر

 

فرضیه اصلی و فرضیه های رقیب یا جایگزین، بودن یا نبودن فرضیه، تعریف مفاهیم، متغیرها و ابعاد موضوع، روش تحقیق

معرفی و نقدمنابع جغرافیای تاریخی ( قرن 3و 4ق) توسط دانشجویان

هفته پنجم

13 آذر

ضرورت تحقیق ، هدف تحقیق ، فایده پژوهش و اهمیت آن ، سوابق پژوهشی ، محدوده زمانی و مکانی

معرفی و نقدمنابع جغرافیای تاریخی( قرن 5و 6)

هفته ششم

17 آذر

شناسایی منابع تحقیق تاریخی، منابع تاریخی از نظر اهمیت و اعتبار، منابع تاریخی از نظر شکل و تنوع

معرفی و نقد منابع جغرافیای تاریخی(قرن 7و 8)

هفته هفتم

20 آذر

روش گردآوری داده ها، بازنگری در طرح کالبدی پژوهش، استفاده از نمودار در پژوهش

معرفی و نقد مآخذ جغرافیای تاریخی

هفته هشتم

24 آذر

نقد و پالایش داده ها، توجه به عنصر زمان و اسامی خاص، نقد درونی و نقد بیرونی

 هفته نهم

1 دی

تحلیل داده ها و باز آفرینی تاریخ، عوامل موثر در رخدادهای تاریخی( بازیگران، روش استقرایی...)، علت و علیت یابی

هفته دهم

4 دی

نگارش متن تحقیق، ساختار متن( کلمه، جمله، پاراگراف.. نقل قول مستقیم،...)، شیوه ارجاع دادن( پانویس، پی نوشت، درون متنی....)، قوانین مالکیت فکری، فهرست منابع

هفته یازدهم

8دی

نحوه نگارش چکیده ، کلید واژه، نحوه نگارش مقدمه، نتیجه گیری

هفته دوازدهم

11 دی

اجزاء و ساختار شکل دهنده تحقیق، آماده کردن لایحه دفاع، انواع نقد پژوهش

هفته سیزدهم

15 دی

 

روش پرپوزال نویسی( معرفی ایرانداک)

هفته چهاردهم

18دی

 

مقاله نویسی ( معرفی پایگاه های علمی داخلی و خارجی)

هفته پانزدهم

22 دی

ارائه پروژه ها

 

هفته شانزدهم

25دی

 

ارائه پروژه ها

     
 

 

نحوه ارزشیابی فعالیت دانشجو طی دوره:

الف- اداره کلاس با تدریس مدرس و مشارکت دانشجویان  خواهد بود.

ب- حضور مستمر فیزیکی و ذهنی در کلاس،

ج-  پرسش وانجام پروژهای محوله مورد انتظار است که به صورت ارائه کلاسی(پاورپوینت یا شفاهی ) و در نهایت گزارش پژوهش به صورت مکتوب به مدرس تحویل داده خواهد شد.

د- آزمون کتبی:  در دو مرحله میان ترم و پایان ترم برگزار خواهد شد

ارزیابی عملیاتی ترم: ارزیابی فعالیت های این درس بر اساس جدول زیر انجام می شود:

حضور منظم و مشارکت در مباحث کلاسی

1 نمره

ارائه پروژه کلاسی

4 نمره

آزمون کتبی( در دو مرحله)

15 نمره

 

 

منابع مطالعاتی:

              درآمدی بر روش پژوهش در تاریخ/ علیرضا ملائی توانی

                راهنمای پژوهش تاریخی(کتابخانه ای) پرویز فرخزاد

               مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی/ دکتر محمد رضا حافظ نیا

                مبانی روش تحقیق در تاریخ /سینا فروزش

                روش تحقیق  در تاریخ / مریم پویا

               روش پژوهش در تاریخ شناسی/ حسن حضرتی

               روش تحقیق و پژوهش علمی در تاریخ / جواد هروی

                روش های پژوهش در تاریخ /شارل ساماران