اعظم فرح بیجاری، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا 

برنامه درسی

روش تحقيق دوره کارشناسي ارشد

دوره: کارشناسی ارشد

نوع واحد: اصلی

تعداد واحد: 2 واحد نظری و 1 واحد عملی

تعداد ساعت: 22 ساعت نظری و 22 ساعت عملی

آدرس ايميل:

a.f.bidjari@alzahra.ac.ir

دروس پیش نیاز: ندارد

روش ارزیابی: میان ترم/ پایان ترم / تکلیف کلاسی

هدف کلی درس: 

  • آشنايي با روش هاي پژوهش کمي و کیفي
  • کسب مهارت لازم براي اجراي پروژه هاي تحقیقاتي و نوشتن پروپوزال 
  • کسب مهارت لازم براي تهیه پايان نامه هاي تحصیلي

سر فصل مطالب:

v واحد نظري

  • مقدمه، کسب دانش و روش علمی: مقدمه ای بر روش شناسی پژوهش/ روش های شناخت و کسب دانش/ روش علمی/ فرایند پژوهش/ گام های موجود در فرایند پژوهش  - ایده های پژوهشی: شروع/ یافتن یک حزه کلی/ یافتن و استفاده از ادبیات پیشینه /انجام جستجوی پیشینه/ یافتن ایده و تغییر ایده به فرضیه و پیش بینی/ خواندن و فهم بک مقاله پژوهشی
  • تعریف و اندازه گیری متغیرها: مروری بر اندازه گیری/ سازه ها و تعاریف عملیاتی/ روایی و پایایی اندازه گیری/ مقیاس های اندازه گیری/ انواع روش های اندازه گیری/ سایر جمبه های اندازه گیری/
  • اخلاق در پژوهش: مقدمه/ موضوعات اخلاقی و شرکت کنندگان انسانی در پژوهش /موضوعات اخلاقی و ازمودنی های غیر انسانی در پژوهش/ موضوعات اخلاقی و انسجام علمی
  • انتخاب شرکت کنندگان در پژوهش: جامعه نمونه و روش های نمونه گیری/ روش های نمونه گیری احتمالی و غیر احتمالی
  • راهبردهای پژوهش و روایی: پژوهش کمی و کیفی/ راهبردهای پژوهش کمی/ روایی درونی و بیرونی/ نهدیدات روایی بیرونی/ تهدیدات روایی درونی/ اطلاعات بیشتر در مورد روایی درونی و بیرونی/ راهبردهای پژوهش، طرح های پژوهش و شیوه های پژوهش - راهبردهای پژوهش آزمایشی: روابط علت و معلولی/ عناصر متمایز یک آزمایش/ مقابله با متغیرهای نامربوط/ وارسی های دست کاری/ افزایش روایی بیرونی، مطالعات شبیه سازی و میدانی
  • طرح های آزمایشی: طرح بین گروهی: مقدمه ای بر آزمایش های بین ازمودنی/ تفاوت های فردی به مثابه متغیرهای مخدوش کننده/ محدود کردن مخدوش کنندگی تفاوت های فردی/ تفاوت های فردی و پراکندگی/ سایر تهدیدات روایی درونی طرح های بین ازمودنی /کاربردها و تحلیل های آماری طرح های بین آزمودنی
  • طرح های آزمایشی - طرح درون گروهی: مقدمه ای بر آزمایش های درون ازمودنی /تهدیدات روایی درونی طرح های درون آزمودنی/ مقابله با تهدیدات مرتبط با زمان و اثرات ترتیب/ کاربردها و تحلیل آماری طرح های درون آزمودنی/ مقایسه طرح های درون ازمودنی و طرح های بین آزمودنی
  • راهبردهای غیر آزمایشی و شبه ازمایشی- گروه نا معادل، پیش و پس آزمون و طرح های رشدی: راهبردهای پژوهشی غیر ازمایشی و شبه آزمایشی/ طرح های بین آزمودنی، غیر ازمایشی و شبه ازمایشی: طرح های گروه های نا معادل/ طرح های شبه آزمایشی و غیر آزمایشی درون آزمودنیک طرح های پیش و پس/ طرح های پژوهش رشدی /اصطلاحات فنی در طرح های غیر ازمایشی، شبه ازمایشی و رشدی
  • طرح های عاملی: مقدمه ای بر طرح های عاملی/ اثرات اصلی و تعاملی/ اطلاعاتی بیشتر در مورد اثر تعاملی/ انواع طرح های عاملی/ کاربردهای طرح های عاملی
  • راهبرد پژوهش همبستگی: مقدمه ای بر پژوهش همبستگی/ داده های یک مطالعه همبستگی/ کاربرد های راهبرد همبستگی/ نقاط قوت و ضعف راهبرد پژوهش همبستگی /روابط بیش از دو متغیر.
  • راهبرد پژوهش توصیفی: مقدمه ای بر پژوهش توصیفی/ طرح پژوهش مشاهده ای /طرح پژوهش زمینه یابی/ طرح مطالعه موردی.
  • طرح های پژوهش تک ازمودنی: مقدمه/ مراحل و تغییرات مراحل/ طرح بازگشتی ABAB/ طرح های خط پایه چند گانه/ نقاط قوت و ضعف کلی طرح های تک ازمودنی.
  • ارزش یابی آماری داده ها: نقش آمار در فرایند پژوهش/ آمار توصیفی/ آمار استنباطی /نمونه هایی از آزمون های آماری/ آمارهای خاص برای پژوهش.
  • نوشتن گزارش به سبک APA: هدف یک گزارش پژوهشی/ اصول راهنمای کلی A برای سبک و قالب نوشتار/ عناصر یک گزارش پژوهشی به سبک APA/ ارسال یک مقاله برای چاپ/ نوشتن یک پروپوزال پژوهشی.
  •  
  • واحد عملي

انجام تکالیف داده شده بر اساس تدريس واحد نظري

تحلیل و نقد يک پايان نامه کمي و يک پايان نامه کیفي )به زبان فارسي يا انگلیسي(

انجام تحلیل و نقد  يک مقاله از هر کدام از روش هاي پژوهش

انتخاب موضوع و نوشتن پروپوزال

آشنايي با سبک رفرنس دهي APA

آشنايي با شیوه مقاله نويسي

و.... 

منابع:

  • کرسول، جان دبلیو. )9002(. طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوسی )2929(. نشر جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی .
  • گراوتر، فردریک.جی؛ فورزانو، لوری آن.بی. )9022(. روش های پژوهش برای علوم رفتاری .

ترجمه سیده فاطمه موسوی و غلامرضا دهشیری) 2922(. نشر دانشگاه الزهرا )س.(

منابع برای مطالعه بیشتر:

  • گال، مردیت و همکاران) 2929(. روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی )جلد اول و دوم( ترجمه احمد رضا نصر و دیگران، تهران:انتشارات سمت.
  • دلاور، علی) 2920(. مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران:انتشارات رشد.
  • دلاور، علی) 292۱(. راهنمای تحقیق و ارزشیابی، تهران: انتشارات ارسباران.
  • روش تحقیق در روان شناسی و علوم اجتماعی. تالیف : دکتر علی دلاور
  • هومن، حیدرعلی )2929(، راهنماي عملي پژوهش کیفي .تهران ،انتشارات سمت.
  • هومن، حیدرعلی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری )پایه های پژوهشی( ،)2931(.چاپ دوم، تهران، نشر پارسا.
  • حریری، نجلا .اصول و روشهای پژوهش کیفی.)2921(.  تهران: آگاه.
  • اشتراوس، انسلم ال. و جولیت کوربین .مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای .ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی ،2921
  • کرلینجر،فرد. ان) .2931(مبانی پژوهش در علوم رفتاری)جلد اول و دوم( ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند تهران: انتشارات آوای نور.
  •  
  • Creswell, John W. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2014. Google Books
  • Morling, BethT (2018). Research Methods in Psychology .EVALUATING A WORLD OF INFORMATION. UNIVERSITY OF DELAWARE. NEW YORK 
  • LONDON. W. W. NORTON & COMPANY, INC.

 

روش تحقيق کمي و کيفي دوره کارشناسي

دوره: کارشناسی

نوع واحد: اصلی

تعداد واحد: 2 واحد نظری و 1 واحد عملی

تعداد ساعت: 32 ساعت نظری/ 64 ساعت عملی

آدرس ايميل:

a.f.bidjari@alzahra.ac.ir

دروس پیش نیاز: آمار توصيفي و آمار استنباطي

روش ارزیابی: پایان ترم / تکلیف کلاسی

هدف کلی درس: هدف از آموزش روش تحقيق علمي :

  • فراگيري روش وصول به حقايق و کشف مجهولات
  • کسب مهارت لازم براي اجراي پروژه هاي تحقيقاتي
  • کسب مهارت لازم براي تهيه پايان نامه هاي تحصيلي
  • عناوين کلي مواردي که تدريس مي شود.

  • مقدمات
  • اهمیت و ضرورت گذراندن این واحد؟

    راه هاي کسب دانش و روش علمی

    از چه راه هايي ميتوان ايده پژوهشي بدست آورد؟

    تدریس روش تحقیق بر اساس پایان نامه (از صفحه اول شروع ميکنيم)

  • روی جلد پايان نامه
  • صفحه اول پايان نامه
  • صفحه دوم پايان نامه
  • صفحه سوم پايان نامه
  • صفحه چهارم پايان نامه
  • صفحه پنجم پايان نامه
  • صفحه ششم پايان نامه
  • صفحه هفتم پايان نامه
  • صفحه هشتم پايان نامه: چکیده
  •  

    فهرست مطالب

  • فصل اول: کلیات پژوهش
  • فصل دوم: مبنای نظری و پیشینه تحقیقاتی
  • فصل سوم: روش پژوهش
  • فصل چهارم: نتایج پژوهش      
  • فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری                                                
  • فهرست منابع
  • منابع فارسی

    منابع انگلیسی

  • فهرست جداول
  • فهرست اشکال
  • پیوست ها
  • چکیده انگلیسی
  • صفحه عنوان انگلیسی
  • صفحه سفید
  • جلد پشت پایان نامه که مانند روی جلد است و به زبان انگلیسی

منابع:

  • گراوتر، فردریک.جی؛ فورزانو، لوری آن.بی، (2018). روش های پژوهش برای علوم رفتاری. ترجمه سیده فاطمه موسوی و غلامرضا دهشیری (1398). نشر دانشگاه الزهرا (س).
  • حسن زاده، رمضان، (1386). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. نشر ساوالان.

منابع برای مطالعه بیشتر:

  • گال، مردیت و همکاران (۱۳۸۳). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (جلد اول و دوم) ترجمه احمد رضا نصر و دیگران، تهران:انتشارات سمت.
  • دلاور، علی (۱۳۸۰). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: انتشارات رشد.
  • دلاور، علی (۱۳۸۵). راهنمای تحقیق و ارزشیابی، تهران: انتشارات ارسباران.
    روش تحقیق در روان شناسی و علوم اجتماعی. تالیف : دکتر علی دلاور
  • هومن، حیدرعلی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری (پایه های پژوهشی)، (1374).چاپ دوم، تهران، نشر پارسا.
  • حریری، نجلا. اصول و روش‌های پژوهش کیفی.(1385).  تهران: آگاه.
  • اشتراوس، انسلم ال. و جولیت کوربین. مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی، 1394
  • کرلینجر،فرد. ان. (۱۳۷۴)مبانی پژوهش در علوم رفتاری(جلد اول و دوم) ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند تهران: انتشارات آوای نور.
  • Creswell, John W. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2014. Google Books
  • Morling, BethT (2018). Research Methods in Psychology .EVALUATING A WORLD OF INFORMATION. UNIVERSITY OF DELAWARE. NEW YORK 
  • LONDON. W. W. NORTON & COMPANY, INC.

 

روان شناسي اجتماعي دوره کارشناسي

دوره: کارشناسی

نوع واحد: اصلی

تعداد واحد: 2

تعداد ساعت: 32 ساعت

آدرس ايميل:

a.f.bidjari@alzahra.ac.ir

دروس پیش نیاز: مباحث اساسی در روان شناسی2 و تاریخچه و مکاتب

روش ارزیابی: میان ترم/ پایان ترم / تکلیف کلاسی

هدف کلی درس: آشنایی با رویکردهای روان شناسی و دیدگاه های مبتنی بر منابع اسلامی د باره تحلیل رفتار، افکار، عواطف و هیجاناتی که تحت تاثیر عوامل جمعی و اجتماعی قرار می گیرند. در باره تعبیر و تحلیل رفتار، افکار و عواطف و هیجانات فرد که تحت تاثیر عوامل جمعی و اجتماعی قرار می گیرند.

سر فصل مطالب:

  • کلیات: تعریف،  تاریخچه، روش های تحقیق
  • ادراک اجتماعی: ارتباط غیر کلامی، اسناد، برداشت، نقش ایمان در اسناد
  • شناخت اجتماعی: طرح های ذهنی، منابع خط در شناخت اجتماعی، خود شناسی
  • نگرش: توصیف و اهمیت، عوامل موثر بر تکوین نگرش ، نگرش و رفتار، تغییر نگرش، سنجش نگرش
  • پیشداوری: مفهوم پیشداوری، خاستگاه، راه های مقابله با پیشداوری، راه های مقابله با پیشداوری در تعالیم اسلام
  • جاذبه میان فردی: عوامل و زمینه های جاذبه میان فردی
  • پرخاشگری: تعریف، انواع، برانگیزاننده ها، شیوه های پیشگیری و مهار، دیدگاه اسلام در حوزه پرخاشگری
  • رفتار حمایتی: مراحل بروز رفتار حمایتی، رفتارهای حمایتی در منابع اسلامی، تبیین نظری
  • نفوذ اجتماعی: همنوایی، متابعت، اطاعت از مراجع قدرت

منابع فارسی:

  • بارون، رابرت؛ بیرون، دان؛ برنسکامب، نایلا. (1388). روان شناسی اجتماعی. ترجمه یوسف کریمی. تهران: نشر روان.

منابع برای مطالعه بیشتر:

  • آذربایجانی، مسعود و همکاران. (1384). روان شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی. تهران: انتشارات سمت و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  • آرونسون، اليوت، ويلسون، تيموتي، آکرت، رابين، سامرز، ساموئل. (1396). روان شناسي اجتماعي. ترجمه مجيد صفاري نيا و پرستو حسن زاده.تهران: نشر ارسباران.
  • اسميت، اليوت، مکي، ديان. (1392). ترجمه اردشير اسدي و همکاران. تهران: نشر وانيا.
  • کریمی، یوسف. (1385). روان شناسی اجتماعی. تهران: نشر ارسباران.