مریم بناهان قمی ، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا 

مقالات چاپ شده در مجلات علمي و پژوهشي

  1. "رویکردی تربیتی به آیات انذار و تبشیر" فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی سال بیستم بهار 1391 شماره 14
  2. "تبیینی از مبانی نظری اندیشه مرجعیت زدایی اخلاقی پساساختارگرا و نقد آن"  فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی تابستان 1391 شماره 15
  3. "تبیین تبارشناختی اندیشه مرجعیت زدایی اخلاقی و مؤلفه های آن از منظر پساساختارگرایی با نگاهی انتقادی"   مجله اندیشه های نوین تربیتی دوره نهم بهار 1392 شماره1
  4. "تربیت پلیس از منظر قرآن و نهج البلاغه"، فصلنامه آموزش پلیس، سال اول شماره 1 خرداد 1393
  5. "تأملی بر سیر تحول در مفهوم و جایگاه عقل در دوره ی یونان باستان و قرون وسطی و دلالت های آن برای تعلیم و تربیت" فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز دوره 20 شماره 2، تابستان و پاییز 1393
  6. "تبیین مبانی ارزش شناسی سند ملی آموزش و پرورش در رویارویی با بحران اخلاقی" فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی سال بیست و دوم، شماره 23، بهار 1394
  7. "مرجعیت زدایی پساساختارگرا در تربیت اخلاقی با رویکردی انتقادی از منظر اسلامی" فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی دوره 12، شماره 1، بهار 1395 (نمایه شده در خبرگزاری فارس گروه دیدگاه حوزه دین پژوهی)
  8. " تربیت معنوی در اندیشه های پست مدرن" مریم بناهان، فاطمه یزدانی منش، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی دوره 13، شماره 3، پاییز 1396
  9. "رویکردی تربیتی به اصول و رو ش های احیای فطرت از منظر قرآن کریم" فصلنامه بصیرت و تربیت اسلامی 1397

10. تبیین ایثار به مثابه مبنا، اصل و روش تربیتی با تأکید بر مبادی سه گانه عمل، مریم بناهان، زهرا حبیب زادگان، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، شماره 4، زمستان 1397

11. بررسي تحليلي ميزان توجه به ابعاد زيبايي شناختي تربيت شهروندي در كتاب هاي درسي دوره اول ابتدايي، فاطمه آشپز، طیبه ماهروزاده، مریم بناهان، پروین صمدی، فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 1399

12.بررسی رابطه توانمندی معلمان با میزان استفاده دانش­آموزان از شبکه­های اجتماعی، مریم بناهان، افسانه نیرویی، فصلنامه پژوهش های تربیتی، شماره 40، بهار و تابستان 1399

13.مقایسه تطبیقی مولفه های تربیت شهروندی در فضای مجازی و حقیقی با نگاهی بر فرصت ها و تهدیدها، ام لیلا داوودیان، مریم بناهان، علی ستاری، اندیشه های نوین تربیتی،شماره 58، 1399

14.مرگ آگاهی و دلالت های تربیتی آن در افزایش آرامش با تکیه بر روایات معصومین علیهم السلام، مریم بناهان، فاطمه طراز منفرد، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 53، 1400

15.واکاوی مولفه های فلسفه میان فرهنگی در کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران، فهیمه نصیری، طیبه ماهروزاده، مریم بناهان، اندیشه های نوین تربیتی، تابستان 1401

16.دلالت های تربیت اجتماعی اسلامی با توجه به مبانی فلسفه میان فرهنگی در کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران، فهیمه نصیری، طیبه ماهروزاده، مریم بناهان، دو فصلنامه دین و ارتباطات، شماره 61، 1401

17.واکاوی رویکردها به فلسفه کودک به منظور شناسایی فلسفه کودکی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران، بتول شاهی، علی ستاری، مریم بناهان، افسانه نراقی زاده، نشریه اندیشه های نوین تربیتی، سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 67، بهار 1402).

18. مقایسه تطبیقی زمینه های فلسفی دو داستان »حی بنیقظان« و »رابینسون کروزو«، معصومه بهاری جویباری، علی ستاری، مریم بناهان، افسانه نراقی زاده، پژوهش های فلسفی، دوره 17، شماره 43، مقالات، مرداد 1402.

19. Banahan, M. & Mohseni, H.S. (2018). The Effect of Management Core Competencies on Universities & Higher Education Institutions’ Quality Assurance: Zahedan University1 case study, The Journal of Social Sciences Research, Academic

Research Publishing Group, Germany

20.تاثیر آموزش ترکیبی بر مولفه های تفکر انتقادی دانش‌آموزان دوره ابتدایی، معصومه عسگری مجره، مریم بناهان، پروین احمدی، پژوهش های آموزش و یادگیری، دوره 18، شماره 2 - شماره پیاپی 34، اسفند 1400

21. نقش شاکله در تربیت با توجه به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی، زهرا معارف وند، مریم بناهان، علی ستاری ( آماده انتشار در مجله اندیشه های نوین تربیتی)

22.تبیین فلسفی نسبت میان حیا و حجاب و دلالت های تربیتی آن در تربیت اسلامی، فرشته ذوالفقاری، علی ستاری، مریم بناهان. (آماده انتشار در فصلنامه تربیت اسلامی)

23.تبیین مبانی هستی شناسی جنسیت از منظر پست مدرن و نقد آن از منظر هستی شناسی اسلامی، فاطمه معصومه ترتیفی زاده، مریم بناهان، علی ستاری (تحت داوری)

24.اصول تربیتی بازی شهروند و مافیا در ارتباط با فرهنگ شهروندی و مقایسه آن با اصول تربیت اجتماعی اسلامی، مریم بناهان، فائزه فخار (تحت داوری)

25.مطالعه نقش عوامل انسانی در تعلیم و تربیت هند باستان، مریم بناهان، طیبه اکبری (تحت داوری)

26.بدن‌مندی، فلسفه با کودکان و کتاب تصویری تونل، عطیه فیروزمند، مریم بناهان، سید مهدی سجادی (آماده انتشار در مجله مطالعات ادبیات کودک)

27.تربیت اخلاقی مبتنی بر هویت اخلاقی یک‌پارچه: پلی میان نظر و عمل اخلاقی، فاطمه وکیل، مریم بناهان، علی ستاری، فاطمه وجدانی (تحت داوری)

28.تبیین مبانی فلسفی شر از دیدگاه علامه طباطبایی و استنتاج دلالت های تربیتی آن در تربیت اخلاقی، نازیلا صالحی، علی ستاری، مریم بناهان (آماده انتشار در مجله اندیشه های نوین تربیتی)

 

 

مقالات ارائه شده در کنفرانسهای علمی

1.مقاله" نقش فلسفه تعلیم و تربیت در مواجهه با بحران اخلاقی" در اولین همایش فلسفه تعلیم و تربیت 1389

2."هویت، اینترنت و مدرسه" در همایش تربیت و نهادهای اجتماعی: خانواده، مدرسه و محله؛ بهار 1391

3."تربیت پلیس از منظر اسلام" اولین همایش تربیت و آموزش پلیس بهار 1393

4."مرجعیت زدایی پساساختارگرا در تربیت اخلاقی" پنجمین همایش فلسفه تعلیم و تربیت کرمان 1393

5."رهیافت‌هایی برای برنامه‌ریزی آموزش عالی ایران در عصر جهانی شدن" ششمین همایش فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شهید بهشتی 1394

6."تبیین مفهوم معرفت شناختی سکوت و دلالت های روش شناختی آن در تولید علم" ششمین همایش فلسفه  تعلیم و تربیت دانشگاه شهید بهشتی 1394

7." جایگاه فرهنگ و اخلاق در فضای ابرمتنی" اولین کنفرانس بین المللی فرهنگ، آسیب شناسی روانی و تربیت، دانشگاه الزهراء س 1395

8."مادر، فرهنگ و فناوری" دومین همایش جایگاه و نقش مادر، دانشگاه تهران، 1396

9." موقعیت اخلاقی و تربیتی خانواده در فضای مجازی" نهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 1397

10"جايگاه تربيتي مرگ انديشي در افزايش آرامش در شرايط بحراني با تكيه بر روايات معصومين"، مریم بناهان، فاطمه طراز منفرد، نخستين همايش بين المللي اخلاق، الهيات و بلاياي فراگير ( با محوريت بيماري كرونا)

11.هم افزایی معلمان، گامی بلند در به¬سازی آموزش، ششمین همایش بین المللی روان شناسی مدرسه، 12و 13 مهر 1399

12.آسیب شناسی فرهنگی قانون گریزی در نظام آموزش عالی، سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار، 24/9/1399

13.تبیین فلسفه تربیتی قیام عاشورا در ابعاد انسان شناختی و ارزش شناختی، هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی،29/6/ 1400

14.ویژگی های تربیت اجتماعی کودک از منظر پست مدرنیسم، مریم بناهان، فهیمه کریمی طاهری، مرضیه چنگانی خوراسگانی، هفتمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و حقوق کودک در جهان اسلام، http://www.openaccess.ir/c/tconf7/paper

15.رذائل اخلاقی به مثابه فضایل، استحاله سبک زندگی، مریم بناهان، هانیه یوسفی، اولین همایش علوم انسانی کاربردی و زندگی معاصر دانشگاه آیت اله بروجردی

 زمینه ها و علایق پژوهشی:

تربیت اسلامی

تربیت اخلاقی

تربیت شهروندی

تبیین تاریخی رویکردهای فلسفی به تعلیم و تربیت و مقایسه و نقد آن از منظر اسلامی

تبیین رویکردهای فلسفی نوین و معاصر به تعلیم و تربیت و مقایسه و نقد آن از منظر اسلامی

افتخارات/جوایز

*کسب رتبه اول در میان ورودی های رشته تاریخ و فلسفه آموزش وپرورش دانشگاه تربیت مدرس سال 1385

*کسب رتبه اول فارغ التحصیلان رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه تربیت مدرس سال 1387

*دریافت لوح تقدیر از نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت مدرس

* دریافت تقدیرنامه و جایزه کسب رتبه اولی در دانشگاه تربیت مدرس

کتب تألیف/ترجمه شده

  • ترجمه کتاب: آموزش شهروندی جهانی: درآمدی انتقادی بر مفاهیم و مباحث اصلی، نوشته: ایان دیویس، کارن پاشبای، سنت ادا، لینت شولتز، ترجمه مریم بناهان، انتشارات دانشگاه الزهراء، زمستان 1400
  • در دست ترجمه: دیدگاه های فلسفی درباره تربیت اخلاقی و مدنی: شکل دادن به شهروندان و مدارس آنان، کاری از: کولین مک لود و کریستین تاپولت؛ ناشر راتلج

 

سایر پژوهش ها

- پایان نامه های دفاع شده کارشناسی ارشد:

استاد راهنما:

  • فاطمه کرمی، تبیین مبانی انسان شناختی قرآن با تأکید بر تربیت اجتماعی"
  • فاطمه نادری نبی، " بررسی مقایسه ای مفهوم کمال انسانی از منظر پست مدرنیسم و اسلام،
  • فاطمه معصومه ترتیفی زاده، " تبیین نقش جنسیت در تربیت از منظر پست مدرنیسم و نقد آن از منظر اسلامی"
  • سونا صیاد متحیر، " بررسي علل گسست بين نسلي و تعارض گفتمان جوانان و نوجوانان با نظام ارزش جامعه"
  • معصومه رشیدی فر، "  تبیین مولفه هاي نشاط و بالندگي زنان از منظر آموزه هاي اسلامي..."
  • ام لیلا داوودیان، " تبیین مولفه هاي تربيت شهروندي در فضاي مجازي با تاكيد بر فرصتها و تهديد ها"
  • مریم گرمابدری، " تبيين جايگاه رويكرد اقدام پژوهي در پرورش تفكر انتقادي با تاكيد بر مبناي فلسفي آن"
  • نسترن شجاعی، " تبیین مولفه هاي تربيت معنوي و كاركردهاي فردي-اجتماعي آن از منظر آموزه هاي اسلامي"
  • زهرا حبیب زادگان، "تبیین مبانی فلسفی ایثار و دلالت های تربیتی آن از منظر اسلام"
  • فاطمه رضایی، "بررسی فلسفه تربیتی انتظار و تبیین جایگاه آن در مؤلفه های اساسی نظام تعلیم و تربیت"
  • فاطمه حاجی زاده خنامانی " تبیین جایگاه و نقش فعالیت های پرورشی مدارس ابتدایی"
  • لیلا لک " بررسی مقایسه ای تربیت اخلاقی کودک از منظر پستالوزی و امام علی ع"
  • معصومه عسگری " تاثیر آموزش ترکیبی بر مولفه های تفکر انتقادی دانش آموزان دوره ابتدایی"
  • زهرا معارف وند " جایگاه و نقش شاکله در تربیت اسلامی با نظر بر مفهوم عاملیت انسان"
  • شادی پورشفیع " استنباط مولفه های تربیت اخلاقی بر مبنای حدیث جنود عقل و جهل امام صادق علیه السلام"
  • کبری سعیدی نیاک " جایگاه اخلاق در تربیت شهروندی از منظر اسلامی"
  • محدثه کمالی نیسیانی " تبیین نقش و جایگاه موسیقی در تربیت اخلاقی از منظر اسلامی"
  •  
  • استاد مشاور:
  • منصوره علی خانی، تأثیر رویکرد معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی"
  • معصومه بهاری جویباری، مقایسه ی زمینه های فلسفی و دلالت های تربیتی موجود در داستان حی بن یقظان و رابینسون کروزو
  • نرگس زحل، مقایسه فلسفه تربیتی توران میرهادی و مونته سوری"
  • سودابه رضایی، " تبیین مبانی فلسفه تربیتی گفتگو در قرآن"
  • کوثر حیدری، " شناسایی نظام تربیتی شیعه تا عصر امام جعفر صادق ع"
  • زهرا موحدی، " تبیین آثار تربیتی اعتکاف با رویکرد پدیدار شناسانه"
  • مریم طباطبایی، " تبیین فلسفه تربیتی قیام عاشورا در ابعاد انسان شناختی و ارزش شناختی"
  • فرشته ذوالفقاری " تبیین مبانی فلسفی مفهوم حیا و جایگاه آن در تربیت اسلامی"
  • ام البنین شاکری " بررسی مبانی فلسفی سنن تربیت در قرآن"
  • نرگس سلمان پور " تبیین آرا و نظریات ویلیام چیتیک و دلالت های تربیتی حاصل از آن"
  • اکرم کیادربندسری " تحلیل چالش های برنامه درسی فیزیک از منظر مجریان و مخاطبان"
  • شیرین سید خوش رو " رابطه تفکر انتقادی با توانایی های فردی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان دانشگاه الزهراء س"
  • معصومه زندوکیلی " بررسی تطبیقی هویت انسان در مکاتب اسلام و پست مدرنیسم "
  • زهرا بصیرتی برزکی " مطالبه تطبیقی اهداف اقتصادی- حرفه ای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش"
  • الهام فرمهینی، " شناسايي درك مديران مدارس از مفهوم حيات طيبه در سند تحول بنيادين ... "
  • بهاره میرزاپور، "تبیین مفهوم معرفت شناختی سکوت و دلالت های تربیتی آن"
  • فاطمه قلعه، " بررسی تحولات آموزش و پرورش تفکر کودکان و نوجوانان در ایران معاصر"

خ- رساله های دکتری دفاع شده

  • راهنمای دوم:
  • فاطمه آشپز، " تبیین مبانی زیبایی شناختی تربیت شهروندی به منظور ارائه الگوی برنامه درسی برای دوره اول ابتدایی"
  • مشاور:
  • فهیمه نصیری، "تبیین مبانی فلسفی « فلسفه میان فرهنگی» و ارایه راهکارهایی جهت تربیت اجتماعی مطلوب در برنامه های درسی مقطع ابتدایی کشور ایران"

د- رساله های تحت راهنمایی

  • عطیه فیروزمند " بدنمندی و فلسفه با کودکان: دلالت های تربیتی بدن مندی برای حلقه کندوکاو فلسفی"
  • فاطمه وکیل " تبیین و تحلیل ھویت اخلاقی بر مبنای اخلاق فضیلت به منظور ارائه ی الگوی تربیتی والد- کودک

ذ- رساله های تحت مشاوره

ر- پروژه های کارشناسی انجام شده:

  • نقش تربیت غیر رسمی و رسمی در توجه افراطی افراد به زیبایی ظاهری و خودآرایی
  • شکاف نسلی از لحاظ ارزش های فرهنگی اجتماعی بین دو نسل ( نوجوان و بزرگسال)
  • تأثیر شبکه های اجتماعی بر خانواده