دکتر ندا عبدالوند، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

طرح درس کسب‌وکار الکترونیکی

مرجع اصلی درس

Laudon, K., & Traver C. G., (2017), E-commerce; business, technology, Society, 13th ed., Prentice Hal


Chaffey, D., e-business and e-commerce management, 4/5th edition, Prentice Hall

 

Jelassi, T. & Enders, A. Strategies for e-business, 2nd edition, Prentice Hall


مرجع کمکی


وسترمن، ج.، مکافی، ا. و بنه، د (1396) تحول دیجیتال، ترجمه شامی زنجانی، م. و ایراندوست، ش.، چاپ اول، نص.


 

مرجع کمکی برای تحلیل مدل کسب و کار در پروژه کلاسی


Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons


استروالدر، ا.، پیگنیور، ا. (1397) خلق مدل کسب وکار، ترجمه توکلی، غ.، وطن‏ دوست، ب.، ساروقی، ح. و توفیقی، ب، چاپ هفتم، آریانا قلم


شرح و اهداف

در عصر اطلاعات فعلی، شبکه‌های اطلاعاتی بسیاری از مدل‌های کسب‌وکار را بازتعریف کردند. تحولی که هم‌چنان در جریان است. سازمان‌ها درصدد بهره‌برداری از این فرصت و حضور در فضای مجازی هستند و این به درستی ممکن نخواهد شد مگر آنکه بخشی یکپارچه از راهبردهای آن باشد. همچنین شرکت‌ها نقش شبکه را در فرایندهای تصمیم‌گیری سازمانی دریافته‌اند. کسب‌‌وکار الکترونیکی فراتر از خرید و فروش برخط است و اجرای درست آن به مزیت‌های بسیار شامل افزایش سودآوری، رشد سهم بازار، بهبود خدمات مشتری، و ارائه محصولات به‌صورت سریع‌تر و ارزان‌تر دست می‌یابند. در این درس تلاش می‌شود ابعاد مختلف راهبردهای کسب‌وکار الکترونیکی به‌همراه موردپژوهی‌های مختلف پوشش داده می‌شود، شامل:

راهبردهای کسب‌وکار الکترونیکی

مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی

بازاریابی اینترنتی

مدیریت زنجیره تامین

خدمات ارتباط با مشتری


اهداف یادگیری

دانشجویان با راهبردهای کسب‌وکار الکترونیکی آشنا می‌شوند

قابلیت تجزیه و تحلیل مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی را می‌یابند

قادر به طراحی کسب‌وکار‌های الکترونیکی خواهند بود.

قادر به تغییر سازمان‌ها و تحول آنها با کسب‌وکارهای الکترونیکی خواهند بود

ارزیابی: دانشجویان قادر خواهند بود تا راهبردهایی برای پیاده‌سازی و یکپارچه‌سازی فرایندها توسعه دهند.


ساختار ارزیابی کلاس

امتحانات کلاسی

امتحان 1- آزمون آمادگی دانشجویان (10%)

امتحان 2- آزمون نهایی دانشجویان (50%)

مشارکت فعال در کلاس (فعالیت، موردپژوهی‌ها) (15%)

پروژه کلاسی (25%)


فعالیت‌های دانشجویان

حضور در کلاس

انجام تکالیف و موردپژوهی‌ها

پروژه درس


تکالیف و مورد‍پژوهی


مطالعه اجباری caseهای Tesco (8)، Citius.Net (19) و Covisint (21).

توضیح 1: مطالعه این موردپژوهیها برای همه اجباری است و در امتحان سوال میآید. پیشنهاد میشود کلاس سه گروه شود و مسئولیت تحلیل و پاسخ به سوالات برعهده یک گروه باشد و اشکالات در کلاس پرسیده شود. بحثها در گروه گوگل صورت میگیرد و در صورت نیاز در کلاس بحث میشود. (1 نمره)

توضیح 2: برای دو موردپژوهی تسکو و کوویزنت دانشجویان از موردپژوهیهای مطرح شده در فصول 6، 7 و 9 مرجع دوم نیز استفاده نمایند. در کل، برای این دو مورد لازم است دانشجویان با تحقیق، وضعیت فعلی این کسبوکارها را استخراج نمایند.


انتخاب یک موردپژوهی کامل از کتاب chaffey یا Laudon (بر مبنای جدول پایین طرح درس) و پاسخ به سوالات به صورت فردی و ارسال در گروه. (1 نمره)

توضیح 1: موردپژوهی نباید تکراری باشد. باید تا جلسه دوم انتخاب شود. موارد پیشنهادی مورد تایید در سرفصل درس ارائه شده است.

توضیح 2: حل فعالیتهای عنوان شده در کتاب chaffey (بر مبنای جدول طرح درس) یا پروژه‌های انتهای فصل کتاب Laudon (با هماهنگی استاد درس) و ارسال در گروه، نمره اضافه خواهد داشت.


در کلاس مباحثی برای بحث بیان میشود که نیاز به بررسی و شرکت در بحث گروهی دارد. (1 نمره)


اگر دانشجویی ایده نوآورانه برای کسبوکار الکترونیکی داشته باشد و مقدمات آن را فراهم کند (تدوین استراتژی، شرکت در استارتاپها و مراحل پیادهسازی اولیه) در این درس نمره کامل خواهد گرفت (بدون درنظر گرفتن نمره برگه).




پروژه درس


دانشجویان در گروههای حداکثر 3 نفره، می توانند از موارد لیست شده در جدول 1، یک حوزه را انتخاب کنند. در این زمینه لازم است در قالب زیر، گزارش خود را ارائه نمایند:

  • چکیده
  • مقدمه
  • معرفی
  • تاریخچه حوزه کسب و کار انتخابی
  • معرفی شرکت
  • مدل و محیط کسب و کار

بررسی مدل و محیط کسب و کار سنتی و عوامل موثر برآن

بررسی مدل و محیط کسبوکار الکترونیکی و عوامل موثر بر آن

  • بررسی تاثیرات تحول دیجیتال

خدمات دیجیتال در مقابل خدمات سنتی

تغییرات درآمدی در مدل سنتی و دیجیتال با ذکر آمار و ارقام مستند

پیش‌بینی آینده صنعت

  • مقایسه کسب و کار انتخابی با رقبای ایرانی آن

بررسی عوامل شکست و موفقیت

بررسی تفاوت‌های مدل کسب‌وکار

  • مقایسه کسب و کار انتخابی با رقبای بین المللی آن و تحلیل شکاف کسبوکار الکترونیکی در ایران با نمونه مشابه بینالمللی
  • ارائه پیشنهاد برای گسترش کسبوکار
  • نتیجه گیری
  • مراجع



جدول 1. کسب‌وکارهای پیشنهادی برای انجام پروژه


Context

Iranian startups

international startups

1

Book

Fidibo, taghcheh

Amazonbooks

2

Information about the places near your location

Dunro, Fidilio, Poonez, Datashahr

Foursquare

3

Payment services

*780#، Asan pardakht (آپ)

Paytm.com

4

Online food-delivery service

SnappFood, Reyhoon,Chilivery

Delivery Hero

5

Media services

Filimo, aionet.ir, filmnet.ir

Netflix, amazon prime video

6

Online classified advertising service

Sheypoor, divar.ir

Craigslist, kijiji

7

Video-sharing website

Aparat, Namasha

youtube

8

Transportation network

Carpino.ir, snapp, tapsi, Maxim

Taxify. uber

9

Online real estate database

Ihome.it, alounak.com, shabesh

Zillow

10

Community based GPS Navigation

Neshan.org, Daalapp.com

Waze, google map

11

B2B

Zoodel.com

Alibaba.com

 

مطالب درس و تمرین‌ها

فصل

مرجع

فعالیت و موردپژوهی مرجع 2

موردپژوهی مرجع 1

فصل اول: مروری بر کسب‌وکار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی

pdf


فصل 1 مرجع 1 و 2


فعالیت 1.3

مورد پژوهی 1.1: فیسبوک

موردپژوهی 1.3: e-Bay

مورد پژوهی 1.8: Pinterest



فصل دوم: مبانی و مدل‌های کسب‌وکار الکترونیکی

pdf

فصل 2 مرجع 1 و 2 و

فصل 12 مرجع 1

فصل 5 و 6 مرجع 2

فعالیت 2.1

موردپژوهی 2.2 lastminute

موردپژوهی 2.3 Zopa

Crowdfunding

فعالیت 5.1

فعالیت 5.3

موردپژوهی 5.1 capitalOne

موردپژوهی 5.3 Boo Hoo

مورد پژوهی 2.5: Freemium (pandora)








فصل سوم: محیط کسب‌وکار

pdf

زیرساختار کسب‌وکار الکترونیکی

pdf

فصل 3 مرجع 1 و 2

موردپژوهی 3.1 گوگل

مورد پژوهی 3.2: معماری جدید

مورد پژوهی 3.7: Akami technologies

فصل چهارم: راهبرد الکترونیکی

pdf1

pdf2

فصل 4 مرجع 1


مورد پژوهی 4.7: Dick’s Sporting Goods

فصل ششم: بازاریابی و تبلیغات

pdf

فصل 6 مرجع 1

موردپژوهی 8.1 easyJet

موردپژوهی 8.2 Dell

مورد پژوهی 6.5: Programmatic advertising

فصل 7: بازاریابی اجتماعی، موبایل و محلی

pdf

فصل 7 مرجع 1


مورد پژوهی 7.5: ExchangeHunterJumper.com

 

 

باقی مورد پژوهی های مرجع 1

فصل 11: شبکه های اجتماعی و حراجی

موردپژوهی 11.4: eBay Evolves

فصل 12: تجارت اللکترونیک B2B

موردپژوهی 12.4: Elemica