دکتر ندا عبدالوند، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا

سیستم‌های اطلاعات مدیریت پیشرفته

 

مرجع اصلی درس

Management Information Systems, 13th Global Edition, Ken Laudon, Jane Laudon

ویرایش 11 کتاب توسط مصطفوی و حسینی ترجمه و توسط انتشارات فدک ایساتیس منتشر شده است. ترجمه‌های دیگر از ویرایش‌های بسیار قدیمی‌تر کتاب است.

 

 

شرح و اهداف

این درس مفاهیم، اصول و موردپژوهی‌هایی را در زمینه موضوع درس پوشش می‌دهد تا دانشجویان

مفاهیم سیستم‌های اطلاعاتی را یاد بگیرند و چگونگی به‌کارگیری و مدیریت آنها را برای رسیدن به مزیت رقابتی در سازمان‌ها درک کنند.

از سیستم‌های اطلاعاتی برای تحلیل کسب‌وکار و پشتیبانی تصمیم‌گیری استفاده کنند.

یاد بگیرند چگونه به‌صورت انتقادی و خلاقانه در حل مسائل مرتبط با سیستم‌های اطلاعاتی بیاندیشند.

 

 

ساختار ارزیابی کلاس

 امتحانات کلاسی (مجوع 70%)

  • 4 امتحان از فصول مختلف در طول ترم گرفته می‌شود.

مشارکت فعال در کلاس

مشارکت در بحث مطالعه ویدئویی (5%)

مطالعه موردی متنی (15%)

تمرین‌ها (حداقل 4 تمرین کامل) (10%)

مقاله های پورتر (0%)  (تاثیر بسیار در نمره امتحان)

نکته 1: تعداد زیادی در درس تمرین عنوان می‌شود.اگر بیش از 4 تمرین هم حل شود، نمره آنها برای دانشجو لحاظ می‌شود. دانشجو لازم است تمرین‌های خود را اعلام کند. از تمرین‌ها هم در کلاس سوال پرسیده می‌شود و هم در امتحان سوال داده می‌شود. درنتیجه، تمرین‌هایی که از مترجم گوگل استفاده شده و هیچ یادگیری ندارد، امتیازی نمی‌گیرد.

نکته 2: در ابتدای هر تمرین باید هدف از تمرین مشخص باشد. . برای مثال اگر تمرین شما «کلان داده» باشد، هدف از تمرین می‌تواند: آشنایی با مفاهیم، بیان چالش‌ها، یا بیان کاربرد باشد.

نکته 3: هر هدف برای هر تمرین حداکثر توسط دو دانشجو می‌تواند بیان شود.

نکته 4: تمرین‌ها باید در گروه ارسال شود. هر هفته فقط یک تمرین می‌تواند ارسال شود. اگر دو تمرین پشت سرهم ارسال شود، فقط به یکی از آنها امتیاز تعلق می‌گیرد.

نکته 5: تمرین باید در متن پست ارسال شود و ارسال فایل امتیاز ندارد.

نکته 6: استفاده از سایت‌های فارسی در تمرین‌ها مجاز نیست.حتی یک تمرین از سایت فارسی باعث می‌شود، کل نمره تمرین 0 محسوب شود.

نکته 7: رعایت اخلاق علمی چه در انجام تمرین و چه پروژه ضروری است. دزدی علمی ادبی به معنای استفاده از متن، ساختار متن و ایده دیگران بدون ذکر مرجع است. در صورت ذکر مرجع، می‌توان از ایده‌های مراجع استفاده کرد. از مرجع‌دهی APA برای مراجع خود استفاده کنید.

نکته 8: برای پروژه، یکی از موردپژوهی‌های انتهای فصل لادن از یکی از کتاب‌های ویرایش 2013 به بعد انتخاب شود. لازم است کیس توسط دانشجو تحلیل شود و به سوال‌های کیس توسط خود دانشجو پاسخ داده شود. هر چیزی را که هر شرکتی ادعا کرد، باور نکنید! شما فکر کنید!

شما می‌توانید تحلیل کنید! عادت‌هایتان را بشکنید!

 

مباحث درس

فصل

ارائه

مقاله

سیستم‌های اطلاعاتی در کسب‌وکار جهانی امروزی

pdf

Case 1: UPS Global Operations with the DIAD IV

{Melville, 2004 #1}

+{Kohli, 2008 #2}

+{Grover, 2012 #7}

کسب‌وکار الکترونیکی و همکاری

pdf

Case 1: Walmart’s Retail Link Supply Chain

Case 3: How FedEx Works: Enterprise Systems

Case 4: Oracle's Austin Data Center

 

سیستم‌های اطلاعاتی، سازمان و راهبرد

pdf

 

 

Case 2: IT and Geo-Mapping Help a Small Business Succeed

**{Porter, 2008 #3}[1]

** {Porter, 1998 #8}

+ {Chen, 2010 #4}

{Weiss, 2007 #6}

+ {Oh, 2007 #5}

+ {Chan, 2007 #79}

زیرساختار فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوظهور

pdf

Case 1: ESPN.com: Getting to eXtreme Scale On the Web

+ {Marston, 2011 #9}

+{Leavitt, 2009 #10}

بانی هوش تجاری: مدیریت پایگاه داده و اطلاعات

pdf

Case 1a: City of Dubuque Uses Cloud Computing and Sensors to Build a Smarter, Sustainable City

Case 1b: IBM Smarter City: Portland, Oregon

Case 3: Maruti Suzuki Business Intelligence and Enterprise Databases

+ {Negash, 2004 #11}

{Davenport, 2007}

فناوری ارتباطات، اینترنت و بی‌سیم

pdf

Case 1: Telepresence Moves Out of the Boardroom and Into the Field

 

کسب تعالی عملیاتی و صمیمیت مشتری: برنامه‌های کاربردی سازمانی

 

 

تجارت الکترونیکی: کالاها و بازار الکترونیکی

pdf

Case 2: Ford AutoXchange B2B Marketplace

Case 3: Deals Galore at Groupon

{Liang, 2011-12 #12}

+ {Estellés-Arolas, 2012 #14}

مدیریت دانش

تمرین: مقایسه

Case 1:How IBM’s Watson Became a Jeopardy Champion

 

بهبود تصمیم‌گیری

Case 2: Business Intelligence Helps the Cincinnati Zoo

 

 

** مقاله‌ها و تمرین‌هایی که با دوستاره مشخص شده‌اند، باید توسط دانشجویان پیش از کلاس مطالعه شده باشد و دانشجویان با تسلط کامل در کلاس حضور یابند.

+ مطالعه مقالاتی که با + مشخص‌ شده‌اند، اختیاری است. 

 

نکات مهم

 

هر دانشجو از طریق ایمیل (gmail) به گروه اضافه می‌شود تا تمرین‌ها و فایل‌های ارائه و مقاله را در آن قرار دهد.
 

در صورت نیاز کلاس‌های فوق‌العاده‌ای برای ارائه و نیز برای بحث در زمینه مقالات در نظر گرفته خواهد شد.

 

 

[1] این مقاله باید برای جلسه دوم مطالعه شده و دانشجویان به مطالب آن تسلط داشته باشند.