برنامه درسی نیمسال دوم 98-97
--- اصول و مبانی دستور زبان
منبع درسی:
Tallerman, Maggie (2015) Understanding syntax. Routledge
--- مبانی زبانشناسی
منبع درسی:
Meyer, Charles F. (2009). Introducing English linguistics. Cmbridge University Press
سخنرانی های دانشجویان در زمینه معرفی حوزه های مختلف زبان شناسی
---رده شناسی زبان
منبع درسی:
Whaley, L. j.(1997). Introduction to typology. Sage Publications
سخنرانی های دانشجویان با موضوع مقالات رده شناختی زبان فارسی
--- جامعه شناسی زبان
منبع درسی:
Meyerhoff, M. (2006). Introducing sociolinguistics. Routledge
مدرسی، یحیی (1396). درآمدی بر جامعه شناسی زبان. چاپ پنجم. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
Llamas, Carmen et al. (2006). The Routledge companion to sociolinguistics. Routledge
برنامه درسی نیمسال اول 99-98
رده شناسی زبان
مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی
تعداد جلسات:15
هدف: آشنایی با علم رده شناسی زبان و موضوع های مطرح در این حوزه
منابع :
-Bybee, J.& Hopper, B.(2001), Frequency and the emergence of linguistic structure, John Benjamin Publishing Company
- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications
بارم بندی نمرات:
ارائه کلاسی:3 نمره
مشارکت در فعالیت های کلاسی: 5 نمره
امتحان پایان ترم:12 نمره
سمینار مسائل میان رشته ای
مقطع کارشناسی ارشد، آژفا
مجموع جلسات ترم: 15 جلسه
هدف: آشنایی دانشجویان با موضوعات «رابطه زبان و فرهنگ» و «زبان و هویت» به جهت اهمیت این موضوعات در تدریس زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، فراهم آوردن زمینه انجام مطالعه در حوزه مورد علاقه دانشجو و آشنایی بیشتر با چگونگی کلاس داری، انجام روش های تحقیق و در نتیجه کمک به دانشجویان در جهت انجام مراحل نگارش پایان نامه و مقاله و پروژه های تحقیقاتی، آشنایی دانشجویان با چگونگی آماده سازی یک طرح تحقیقاتی
بارم بندی نمرات:
-مقالات «فرهنگ و زبان» و «فرهنگ و هویت» 7 نمره
-مقالات انتخابی 8 نمره
-طرح پروژه 5 نمره
زمانبندی:
23 شهریور: ارائه طرح درس، تشریح وظایف دانشجویان، معرفی مقالات و کتاب های مورد مطالعه در ترم، تقسیم منابع جهت ارائه توسط دانشجویان
30 شهریور ال 18 آبان: مباحث «زبان و فرهنگ» و «زبان و هویت»، هر جلسه دو نفر
25 آبان الی 7 دی: مباحث انتخابی دانشجویان جهت ارائه پیشینه مطالعات، بحث و بررسی، هر جلسه یک نفر
رده شناسی زبان
مقطع دکتری، زبان شناسی
منابع:
-دبیرمقدم، محمد (1392)، رده شناسی زبان های ایرانی، انتشارات سمت
- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications
- Vogel and Comrie (editors), (2000), Approaches to the typology of word classes , Mouton de Gruyter
بارم بندی نمرات:
امتحان پایان ترم و ارائه کلاسی: 12 نمره
مقاله:8 نمره
برنامه درسی نیمسال اول 1401-1400
رده شناسی زبان
مقطع دکتری، زبان شناسی
منابع:
-دبیرمقدم، محمد (1392)، رده شناسی زبان های ایرانی، انتشارات سمت
- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications
- Vogel and Comrie (editors), (2000), Approaches to the typology of word classes , Mouton de Gruyter
رده شناسی زبان
مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی
هدف: آشنایی با علم رده شناسی زبان و موضوع های مطرح در این حوزه
منابع :
Velupillai, V. (2012), An Introduction to Linguistic Typology, John Benjamin Publishing Company
- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications
اصول و نظریه های آموزش زبان دوم/خارجی
مقطع کارشناسی ارشد، آزفا
Lightbown, P. M. & Spada, N. (2012). How languages are learned. Oxford university press
Mitchel, R. et al. (2013). Second language learning theories. Routledge
مبانی زبانشناسی
مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی
منبع درسی:
Meyer, Charles F. (2009). Introducing English linguistics. Cmbridge University Press
اصول و مبانی دستور زبان
مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی
منبع درسی:
Tallerman, Maggie (2015) Understanding syntax. Routledge
برنامه درسی نیمسال دوم 1401-1400
مبانی زبانشناسی
منبع درسی:
Meyer, Charles F. (2009). Introducing English Linguistics. Cambridge University Press.
هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی زبانشناسی و حوزه های مختلف زبانشناسی
شیوه ارزیابی دانشجو:
فعالیت کلاسی، سخنرانی کلاسی، امتحان پایان ترم، تکالیف طول ترم
اصول و مبانی دستور زبان
منبع درسی:
دبیرمقدم، محمد (1387). زبانشناسی نظری. انتشارات سمت.
Tallerman, Maggie (2015) Understanding syntax. Routledge
هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی مطالعات نحوی زبان
شیوه ارزیابی دانشجو: فعالیت کلاسی، تکالیف طول ترم، امتحان پایان ترم
جامعه شناسی زبان
منبع درسی:
مدرسی، یحیی (1391). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
Chambers, J. K. & Schilling, N. (2013). The handbook of language variation and change. Blackwell
Meyerhoff, M. (2006). Introducing Sociolinguistics. Routledge.
هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی جامعهشناسی زبان و مطالعات موردی
شیوه ارزیابی دانشجو:
سخنرانی کلاسی، فعالیت کلاسی، تکالیف، آزمون پایان ترم
نحو
منابع:
دبیرمقدم، محمد. 1387. زبانشناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی. تهران: انتشارات سمت.
Haegeman, L. 1998. Introduction to government and binding. Blackwell
شیوه ارزیابی:
فعالیت کلاسی، تکلیف کلاسی، آزمون پایان ترم
برنامه درسی نیمسال اول 1403-1402
رده شناسی زبان
هدف: آشنایی با علم رده شناسی زبان و موضوع های مطرح در این حوزه
منابع :
-مجموعه مقالات
- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications
مبانی زبان شناسی
مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی
منبع درسی:
سخنرانی های دانشجویان
Meyer, Charles F. (2009). Introducing English linguistics. Cambridge University Press
اصول و مبانی دستور زبان
مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی
منبع درسی:
Tallerman, Maggie (2020) Understanding syntax. 5th edition. Routledge
نظریه های صرف
مقطع دکتری زبان شناسی
منبع درسی:
ارکان، فائزه، و تهمینه حیدرپور بیدگلی (1399). صرف: رویکردهای نظری و کاربرد آنها در تحلیل زبان فارسی. تهران: سمت
Spencer, A. (1991). Morphological theory. Blackwell.
نحو زبان فارسی
مقطع کارشناسی ارشد آزفا
هدف: آشنایی با مباحث عمده مطرح شده در حوزه دستور زبان فارسی
منبع: مجموعه مقالات