آزیتا عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا 

برنامه درسی نیمسال دوم 98-97

--- اصول و مبانی دستور زبان

منبع درسی: 

Tallerman, Maggie (2015) Understanding syntax. Routledge

 

--- مبانی زبانشناسی

منبع درسی:

Meyer, Charles F. (2009). Introducing English linguistics. Cmbridge University Press

سخنرانی های دانشجویان در زمینه معرفی حوزه های مختلف زبان شناسی

 

---رده شناسی زبان

منبع درسی:

Whaley, L. j.(1997). Introduction to typology. Sage Publications

سخنرانی های دانشجویان با موضوع مقالات رده شناختی زبان فارسی

 

--- جامعه شناسی زبان

منبع درسی:

Meyerhoff, M. (2006). Introducing sociolinguistics. Routledge

مدرسی، یحیی (1396). درآمدی بر جامعه شناسی زبان. چاپ پنجم. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

Llamas, Carmen et al. (2006). The Routledge companion to sociolinguistics. Routledge

 

برنامه درسی نیمسال اول 99-98

رده شناسی زبان 

مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی

 

تعداد جلسات:15

هدف: آشنایی با علم رده­ شناسی زبان و موضوع­ های مطرح در این حوزه

منابع :

-Bybee, J.& Hopper, B.(2001), Frequency and the emergence of linguistic structure, John Benjamin Publishing Company

- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications

بارم ­بندی نمرات:

ارائه کلاسی:3 نمره

مشارکت در فعالیت­ های کلاسی: 5 نمره

امتحان پایان ترم:12 نمره

سمینار مسائل میان رشته ای

مقطع کارشناسی ارشد، آژفا

 

مجموع جلسات ترم: 15 جلسه

هدف: آشنایی دانشجویان با موضوعات «رابطه زبان و فرهنگ» و «زبان و هویت» به جهت اهمیت این موضوعات در تدریس زبان فارسی به غیرفارسی ­زبانان، فراهم آوردن زمینه انجام مطالعه در حوزه مورد علاقه دانشجو و آشنایی بیشتر با چگونگی کلاس ­داری، انجام روش­ های تحقیق و در نتیجه کمک به دانشجویان در جهت انجام مراحل نگارش پایان­ نامه و مقاله و پروژه ­های تحقیقاتی، آشنایی دانشجویان با چگونگی آماده­ سازی یک طرح تحقیقاتی

 

بارم ­بندی نمرات:

-مقالات «فرهنگ و زبان» و «فرهنگ و هویت» 7 نمره

-مقالات انتخابی 8 نمره

-طرح پروژه 5 نمره

 

زمان­بندی:

23 شهریور: ارائه طرح درس، تشریح وظایف دانشجویان، معرفی مقالات و کتاب­ های مورد مطالعه در ترم، تقسیم منابع جهت ارائه توسط دانشجویان

30 شهریور ال 18 آبان: مباحث «زبان و فرهنگ» و «زبان و هویت»، هر جلسه دو نفر

25 آبان الی 7 دی: مباحث انتخابی دانشجویان جهت ارائه پیشینه مطالعات، بحث و بررسی، هر جلسه یک نفر

 

 

 

رده شناسی زبان

مقطع دکتری، زبان شناسی

 

منابع:

-دبیرمقدم، محمد (1392)، رده­ شناسی زبان­ های ایرانی، انتشارات سمت

- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications

- Vogel and Comrie (editors), (2000), Approaches to the typology of word classes , Mouton de Gruyter

بارم­ بندی نمرات:

امتحان پایان ترم و ارائه کلاسی: 12 نمره

مقاله:8  نمره

 

 

برنامه درسی نیمسال اول 1401-1400

 

رده شناسی زبان

مقطع دکتری، زبان شناسی

 

منابع:

-دبیرمقدم، محمد (1392)، رده­ شناسی زبان­ های ایرانی، انتشارات سمت

- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications

- Vogel and Comrie (editors), (2000), Approaches to the typology of word classes , Mouton de Gruyter

 

رده شناسی زبان 

مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی

 

 

هدف: آشنایی با علم رده­ شناسی زبان و موضوع­ های مطرح در این حوزه

منابع :

Velupillai, V. (2012), An Introduction to Linguistic Typology, John Benjamin Publishing Company

- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications

 

اصول و نظریه های آموزش زبان دوم/خارجی

مقطع کارشناسی ارشد، آزفا

 

Lightbown, P. M. & Spada, N. (2012). How languages are learned. Oxford university press

Mitchel, R. et al. (2013). Second language learning theories. Routledge

 

 

مبانی زبانشناسی

مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی

منبع درسی:

Meyer, Charles F. (2009). Introducing English linguistics. Cmbridge University Press

 

اصول و مبانی دستور زبان

مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی

منبع درسی: 

Tallerman, Maggie (2015) Understanding syntax. Routledge

برنامه درسی نیمسال دوم 1401-1400

 

مبانی زبان­شناسی

 

منبع درسی: 

 

Meyer, Charles F. (2009). Introducing English Linguistics. Cambridge University Press.

هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی زبان­شناسی  و حوزه­ های مختلف زبان­شناسی

شیوه ارزیابی دانشجو:

فعالیت کلاسی، سخنرانی کلاسی، امتحان پایان ترم، تکالیف طول ترم

 

اصول و مبانی دستور زبان

منبع درسی: 

دبیرمقدم، محمد (1387). زبان­شناسی نظری. انتشارات سمت.

 

Tallerman, Maggie (2015) Understanding syntax. Routledge

 

هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی مطالعات نحوی زبان

شیوه ارزیابی دانشجو: فعالیت کلاسی، تکالیف طول ترم، امتحان پایان ترم

 

جامعه شناسی زبان

منبع درسی: 

 

مدرسی، یحیی (1391). درآمدی بر جامعه­شناسی زبان. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

Chambers, J. K. & Schilling, N. (2013). The handbook of language variation and change. Blackwell

Meyerhoff, M. (2006). Introducing Sociolinguistics. Routledge.

هدف: آشنایی دانشجویان با مبانی جامعه­شناسی زبان و مطالعات موردی

شیوه ارزیابی دانشجو:

سخنرانی کلاسی، فعالیت کلاسی، تکالیف، آزمون پایان ترم

نحو

منابع:

دبیرمقدم، محمد. 1387. زبان­شناسی نظری، پیدایش و تکوین دستور زایشی. تهران: انتشارات سمت.

Haegeman, L. 1998. Introduction to government and binding. Blackwell

شیوه ارزیابی:

فعالیت کلاسی، تکلیف کلاسی، آزمون پایان ترم

 

برنامه درسی نیمسال اول 1403-1402

رده شناسی زبان

هدف: آشنایی با علم رده­ شناسی زبان و موضوع­ های مطرح در این حوزه

منابع :

-مجموعه مقالات

- Whaley, L. J., (1997), Introduction to typology, SAGE Publications

مبانی زبان شناسی

مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی

منبع درسی:

سخنرانی های دانشجویان

Meyer, Charles F. (2009). Introducing English linguistics. Cambridge University Press

 

اصول و مبانی دستور زبان

مقطع کارشناسی ارشد، زبان شناسی

منبع درسی: 

Tallerman, Maggie (2020) Understanding syntax. 5th edition. Routledge

 

نظریه های صرف

مقطع دکتری زبان شناسی

منبع درسی: 

ارکان، فائزه، و تهمینه حیدرپور بیدگلی (1399). صرف: رویکردهای نظری و کاربرد آنها در تحلیل زبان فارسی. تهران: سمت

Spencer, A. (1991). Morphological theory. Blackwell.

 

نحو زبان فارسی

مقطع کارشناسی ارشد آزفا

هدف: آشنایی با مباحث عمده مطرح شده در حوزه دستور زبان فارسی

منبع: مجموعه مقالات